Mobilitet

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

FORMÅL
Projektmodulets formål er at bidrage til at de studerende kan opnå viden om og udvikle mobile applikationer og services. Mobile applikationer og services skal forstås bredt; de er specielt kendetegnet ved anvendelse af udstyr med begrænsede ressourcer i form af skærm, interaktion, processor og hukommelse. Det er samtidig applikationer, som med et begrænset strømforbrug kan udnytte trådløs kommunikation med andet udstyr og servere, og at brugerne og udstyret er mobile, dvs. kan flytte sig.

Mobile applikationer og services finder anvendelse i en lang række situationer og omgivelser hvor stationære teknologier ikke kan anvendes. Begrundelse: Mobile teknologier, -applikationer og –services er i dag centrale teknologiske elementer i samfundet, organisationer og for det enkelte menneske

Læringsmål

Viden

  • demonstrere viden om og forståelse af mobile teknologiers anvendelse, mobile applikationer og services

  • forstå og udnytte begreber om mobile applikationer og services

  • analysere og modellere krav til en mobil applikation eller service

  • strukturere en applikation eller service i en relevant software arkitektur ved hjælp af gængse designmønstre

  • designe, realisere, afteste og evaluere en mobil applikation eller service

  • forstå og forklare hvad der specielt ved mobile applikationer og services

Færdigheder

  • gennemføre analyse, design, programmering og evaluering af mobile applikationer og services

  • demonstrere og anvende teknikker, modeller, metoder og værktøjer til udvikle mobile applikationer og services

  • argumentere for de valg, der træffes i alle udviklingsprocessens aktiviteter, og herunder forklare hvordan krav, arkitektur og brugernes behov hænger sammen

  • udvikle en mobil applikation eller service under anvendelse af minimal ressourcer såsom skærm, interaktion, processor, strømforbrug og hukommelse samt udnytte trådløs kommunikation med andet udstyr eller servere og de mobile muligheder såsom lokation og brugernes mobilitet

Kompetencer

  • kunne udvikle en kørende mobil applikation eller service som løser brugernes problem

  • kunne beskrive og reflektere over den anvendte arbejdsform i udviklingsprojektet

  • kunne vurdere af skalerbarhed og ”quality of service” ved brug af eksperimentel metoder

Undervisningsform

Projektarbejde, der skal omfatte:

  • en analyse af en problemstilling, hvis løsning naturligt kan beskrives i form af analyse, design og realisering af en konkret mobil applikation eller service   
  • design, realisering, aftestning og evaluering af en mobil applikation eller service
  • vurdering af skalerbarhed og ”quality of service” ved brug af eksperimentel metoder
  • veludførte eksperimenter
  • refleksion over den udviklingsproces, der har fundet sted

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 450 timer.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Godkendt PBL-kompetenceprofil er forudsætning for deltagelse i projekteksamen

Prøver

Prøvens navnMobilitet
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Tilladte hjælpemidlerHjælpemidler er tilladt under udarbejdelsen af projektet, men ikke under eksamen. Regler ift. AI fremgår af semestersiden i MOODLE
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelMobility
ModulkodeDSNSWK210
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS15
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCivilingeniør, cand.polyt. i software
StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design