Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- grundlæggende sikkerheds-politikker/-egenskaber/-modeller,
fx CIA-modellen, Saltzer og Schroeder, Lampson, etc.
 - formelle metoder til software-verifikation, fx fuzzing, model
checking, statisk analyse, typesystemer, bevis-baseret
etc.adgangskontrol-modeller, fx Multi-Level Security, Biba,
Role-Based og/eller Attribute-Based Access Control
 - processer til udvikling af sikker software, fx “building
security in” (BSI/BSIMM), OWASP SAMM, Secure Software
Development Lifecycle (SSDL) eller Secure Software Development
Framework (SSDF) 
 - softwaresikkerhed, fx sprog-baseret sikkerhed, secure
information flow, software-verifikation og teknikker/værktøjer
til sikring af software
 - grundlæggende viden om operationelle angrebs-teknikker og
-metoder ("hacking"), fx netværksbaserede angreb,
reverse engineering
 - overordnede klasser af softwaresårbarheder, fx buffer
overflow, injection attacks og information leaks 
 - særlige sikkerhedsforhold ved web- og/eller cloud-baserede
løsninger herunder fx privatlivsbeskyttelse 
 
Færdigheder
- kunne lave højniveau-sikkerhedsanalyser, fx ved hjælp
af  CIA-modellen, af et simpelt IT-system 
 - kunne anvende et eller flere relevante sikkerhedsværktøjer
til analyse, modellering eller (simuleret) angreb
 - kunne dokumentere og prioritere identificerede
sikkerheds-egenskaber/-problemer i et mindre IT-system
 
Kompetencer
- kunne anvende en eller flere af ovenstående modeller/teorier
til at identificere og analysere relevante
sikkerhedsegenskaber i et mindre IT-system; samt ud fra en
sikkerhedsanalyse kunne foreslå og argumentere for valg af
modforanstaltninger samt vælge/designe en passende
sikkerhedsmodel for et mindre IT-system
 - kunne holde sig ajour med nyeste udvikling indenfor især
angrebs-metoder og -mål samt tilhørende
modforanstaltninger
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Sikkerhed | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Eventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i
MOODLE | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854