Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- grundlæggende sikkerheds-politikker/-egenskaber/-modeller,
fx CIA-modellen, Saltzer og Schroeder, Lampson, etc.
- formelle metoder til software-verifikation, fx fuzzing, model
checking, statisk analyse, typesystemer, bevis-baseret
etc.adgangskontrol-modeller, fx Multi-Level Security, Biba,
Role-Based og/eller Attribute-Based Access Control
- processer til udvikling af sikker software, fx “building
security in” (BSI/BSIMM), OWASP SAMM, Secure Software
Development Lifecycle (SSDL) eller Secure Software Development
Framework (SSDF)
- softwaresikkerhed, fx sprog-baseret sikkerhed, secure
information flow, software-verifikation og teknikker/værktøjer
til sikring af software
- grundlæggende viden om operationelle angrebs-teknikker og
-metoder ("hacking"), fx netværksbaserede angreb,
reverse engineering
- overordnede klasser af softwaresårbarheder, fx buffer
overflow, injection attacks og information leaks
- særlige sikkerhedsforhold ved web- og/eller cloud-baserede
løsninger herunder fx privatlivsbeskyttelse
Færdigheder
- kunne lave højniveau-sikkerhedsanalyser, fx ved hjælp
af CIA-modellen, af et simpelt IT-system
- kunne anvende et eller flere relevante sikkerhedsværktøjer
til analyse, modellering eller (simuleret) angreb
- kunne dokumentere og prioritere identificerede
sikkerheds-egenskaber/-problemer i et mindre IT-system
Kompetencer
- kunne anvende en eller flere af ovenstående modeller/teorier
til at identificere og analysere relevante
sikkerhedsegenskaber i et mindre IT-system; samt ud fra en
sikkerhedsanalyse kunne foreslå og argumentere for valg af
modforanstaltninger samt vælge/designe en passende
sikkerhedsmodel for et mindre IT-system
- kunne holde sig ajour med nyeste udvikling indenfor især
angrebs-metoder og -mål samt tilhørende
modforanstaltninger
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Sikkerhed |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Eventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i
MOODLE |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854