Forskningsmetode

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

FORMÅL
Dette kursusmodul har til formål at give den studerende indblik i og oversigt over kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, deres videnskabsteoretiske forudsætninger og deres praktiske anvendelsesmuligheder i interaktionsdesign.

  • For kvantitativ forskning introduceres og diskuteres spørgeskemakonstruktion, eksperimentdesign, hypoteser, afhængige og uafhængige variable, within- og between-subject design, randomization, sampling og skalakonstruktion, samt statistiske tests og analyser, eksempelvis deskriptiv statistik, T-tests, varianstest og lignende.
  • For kvalitativ forskning, introduceres og diskuteres case studier, observation, etnografi, interviews, datakodning, tematisk analyse, grounded theory, generaliserbarhed, reliability, intern validitet og ekstern validitet, samt metodernes videnskabsteoretiske fundament.

Kurset introducerer til kvantitative og kvalitative metoders konkrete anvendelser i interaktionsdesign, og opøver de studerendes evne til at udvælge og anvende forskningsmetoder enkeltvist eller i kombination.

Læringsmål

Viden

  • skal kunne redegøre for kvantitative og kvalitative metoders kernebegreber, anvendelser, styrker,, og begrænsninger
  • skal kunne demonstrere indsigt i forskelle og ligheder mellem kvantitative og kvalitative metoders konkrete anvendelsesmuligheder
  • skal kunne demonstrere viden om anvendelsen af kvantitative og kvalitative metoder til belysning af problemstillinger vedrørende interaktionsdesign

Færdigheder

  • skal kunne anvende kvantitative og kvalitative metoder til at belyse centrale problemstillinger vedrørende interaktionsdesign empirisk og analytisk
  • skal kunne formulere, vurdere og formidle centrale problemstillinger inden for en forskningsmetodes begreber, anvendelse og begrænsninger
  • skal kunne argumentere på et metodisk videnskabeligt grundlag

Kompetencer

  • skal kunne gennemføre en konkret undersøgelse i relation til en problemstilling vedrørende interaktionsdesign, og være i stand til at argumentere for valg af konkret metode, samt reflektere over dennes styrker og svagheder

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForskningsmetode
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerEventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i MOODLE
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelResearch Method
ModulkodeDSNIXDB534
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i interaktionsdesign
StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project