Grundlæggende programmering

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Forstå det basale I computational thinking (algoritmisk) og hvordan det hænger sammen med programmering 

  • Forstå datatyper, -strukturer (fx array, struct, list) og funktioner 

  • Basal introduktion til begreberne access (public, private, protected), indkapsling, resursestyring, lagerallokering, og sikkerhed 

  • Forstå det basale i webudvikling 

  • Forstå god og dårlig programmeringspraksis 

Færdigheder

  • Evne til at forstå, evaluere, modificere og skabe programkode 

  • Evne til at anvende fundamental programmering til en række problemer 

  • Evne til at planlægge og anvende systematisk aftestning af mibdre programmer 

  • Basalt kendskab til udvalgte programmeringssprog 

Kompetencer

  • Designe, implementere og evaluere en programmeret løsning for en mindre, specifik programmeringsopgave 

  • Deisgne, implementere og evaluere en webapplikation  

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnGrundlæggende programmering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerEventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i MOODLE
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Programming
ModulkodeDSNIDAK124
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.it. i digitalisering og applikationsudvikling
StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design