Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projektmodulet bygger videre på viden opnået gennem kurserne
Grundlæggende objektorientereret programmering samt Design og
programmering af brugergrænseflader
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- opnå viden om udvikling af mobile applikationer, og erfaring
med anvendelse af værktøjer i udviklingen af en mobil applikation
til understøttelse af en afgrænset og veldefineret aktivitet, for
eksempel en arbejdsfunktion, en service eller en oplevelse
- forstå og inddrage de særlige omstændigheder, der kendetegner
en mobile applikationer: brugeren befinder sig ofte i en mobil
context, der er særlige skærm og interaktionsmuligheder, samt
batteri, processor, og kommunikations-begrænsninger
Færdigheder
- anvende begreber og metoder, der knytter sig til mobile
applikationer og services
- etablere og konfigurere et værktøj til udvikling af mobile
applikationer
- etablere og anvende et værktøjet til udvikling af en konkret
applikation der løser et problem
- anvende værktøjet til test og debugging af programkode, anvende
eventuelle andre muligheder i værktøjets SDK
- anvende værktøjets human interface guidelines i
overensstemmelse med hvordan applikationen skal anvendes til at
løse et problem
- overføre og afvikle programmet på en mobil enhed
- argumentere for de trufne valg, herunder forklare hvordan krav,
teknisk løsning, og brugernes behov hænger sammen
Kompetencer
Den studerende skal efter gennemført projektmodul kunne udvikle
en konkret mobil applikation til en specifik anvendelse,
herunder
- identificere og udnytte relevante tekniske muligheder i et
mobilt SDK i forbindelse med en specifik case
- udvikle, teste og debugge programkode
- udvikle en mobil applikation, der er køredygtigt og
demonstrerbar
- reflektere over trufne valg og udviklingsprocess
Undervisningsform
Modulet er organiseret med seminarer og workshops, hvor de
studerende i grupper af 2-4, udvikler en mobil applikation, der
løser et problem.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 300 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Udvikling af en mobil applikation |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve på baggrund af den mobile applikation |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Hjælpemidler er tilladt under udarbejdelsen af projektet, men
ikke under eksamen. Regler ift. AI fremgår af semestersiden i
MOODLE |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854