Design og programmering af brugergrænseflader

2025/2026

Anbefalede faglige forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden opnået på kurset Grundlæggende programmering

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Den studerende:

  • skal opnå viden om fundamentale menneske-maskin interaktion, herunder interaktionsdesign, usability og user experience, designprincipper, interaktionsformer, og menneskelig kognition, perception og hukommelse
     
  • skal opnå viden om interaktionsdesignprocesser, herunder aktiviteter indenfor user-centered design
     
  • skal opnå viden om brugskontekst og brugere, herunder forståelse af behov og krav
     
  • skal opnå viden om design af brugergrænseflader, herunder visuelle designprincipper, gestaltlove, skitsering og prototyping af brugergrænsefladedesign
     
  • skal opnå viden om grundlæggende principper, teknologier og praksisser anvendt i udviklingen af brugergrænseflader

Færdigheder

Den studerende:

  • skal kunne redegøre for og anvende centrale designprincipper og retningslinjer for funktionelt og grafisk design
     
  • skal kunne gennemføre en prototypingproces med fokus på funktionelt og grafisk design af brugergrænsefladen
     
  • skal kunne redegøre for teorier om menneske-maskine interaktion
     
  • skal kunne redegøre præcist for og forklare aktiviteterne i interaktionsdesignprocesser, herunder user-centered design
     
  • skal kunne redegøre for og anvende centrale teknikker og værktøjer inden for konstruktion af brugergrænseflader

Kompetencer

Den studerende:

  • skal kunne argumentere for valg af funktionelt og grafisk design i en interaktionsdesignproces, hvor der tages udgangspunkt i prototyping og user-centered design
     
  • skal kunne anvende begreber, teknikker og metoder til at konstruere en konkret brugergrænseflade, som løser en opgave

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen jf. § 17.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnDesign og programmering af brugergrænseflader
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerEventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i MOODLE
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelDesign and Programming of User Interfaces
ModulkodeDSNBAITFB232
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i informationsteknologi
StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project