FORMÅL
At den studerende lærer de centrale begreber og
struktureringsmekanismer inden for et objektorienterede
programmeringssprog. Den studerende skal kunne anvende sproget til
at skabe mindre programmer og forklare væsentlige valg i
struktureringen af programmet
BEGRUNDELSE
Objektorienteret programmering er et dominerende
programmerings-paradigme i software-udvikling
Den studerende skal opnå forståelse af metoder inden for det objekt- orienterede programmeringsparadigme. Dette dækker overfølgende aspekter:
begreber og begrebsdannelse
klasser og objekter
variable og metoder
indkapsling og synlighed
data abstraktion
metode signature (parametre og returværdi) og metode krop
aggregering af klasser
anvendelse af centrale dele af standard klassebiblioteker herunder collection klasser
specialisering og nedarvning
polymorfi og dynamisk binding
interfaces og abstrakte klasser
struktureret fejlhåndtering vha. exceptions
systematisk dokumentation af offentlige grænseflader til klasser og interfaces
systematisk test af offentlige grænseflader til klasser og interfaces
kunne implementere mindre programmer i et objektorienteret programmeringssprog hvor sprogets centrale egenskaber anvendes
evnen til at skabe objekt-orienteret programmer via en buttom-up tilgangen
kunne implementere simple grafiske brugergrænseflader ved brug af en objekt-orienteret tilgang
forklare og argumentere for sammenhængene og detaljerne i et mindre objektorienteret program
udarbejde og gennemføre en systematisk testning af væsentlige dele af et objektorienteret program
kunne dokumentere væsentlige dele af et objektorienteret program
kunne implementere, dokumentere og teste et mindre objektorienteret program, således at det kan køres og er forståeligt, læsbart, og tilgængeligt for andre programmører
En blanding af forelæsninger, mindre øvelser og en større opgave. I den større opgave skal de studerende, alene eller i mindre grupper, udvikle et objektorienteret program, som skal løse en på forhånd formuleret og afgrænset opgave
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Prøvens navn | Grundlæggende objektorientereret programmering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Eventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i MOODLE |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854
Engelsk titel | Fundamental Object-oriented Programming |
Modulkode | DSNBAITB312 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i interaktionsdesign |
Studienævn | Studienævn for Datalogi |
Institut | Institut for Datalogi |
Fakultet | Det Teknisk Fakultet for IT og Design |