Grundlæggende objektorientereret programmering

2025/2026

Anbefalede faglige forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden opnået på kurset Grundlæggende programmering

Modulets indhold, forløb og pædagogik

FORMÅL          
At den studerende lærer de centrale begreber og struktureringsmekanismer inden for et objektorienterede programmeringssprog. Den studerende skal kunne anvende sproget til at skabe mindre programmer og forklare væsentlige valg i struktureringen af programmet

BEGRUNDELSE    
Objektorienteret programmering er et dominerende programmerings-paradigme i software-udvikling

Læringsmål

Viden

Den studerende skal opnå forståelse af metoder inden for det objekt- orienterede programmeringsparadigme. Dette dækker overfølgende aspekter:

  • begreber og begrebsdannelse

  • klasser og objekter

  • variable og metoder

  • indkapsling og synlighed

  • data abstraktion

  • metode signature (parametre og returværdi) og metode krop

  • aggregering af klasser

  • anvendelse af centrale dele af standard klassebiblioteker herunder collection klasser

  • specialisering og nedarvning

  • polymorfi og dynamisk binding

  • interfaces og abstrakte klasser

  • struktureret fejlhåndtering vha. exceptions

  • systematisk dokumentation af offentlige grænseflader til klasser og interfaces

  • systematisk test af offentlige grænseflader til klasser og interfaces

Færdigheder

  • kunne implementere mindre programmer i et objektorienteret programmeringssprog hvor sprogets centrale egenskaber anvendes

  • evnen til at skabe objekt-orienteret programmer via en buttom-up tilgangen

  • kunne implementere simple grafiske brugergrænseflader ved brug af en objekt-orienteret tilgang

  • forklare og argumentere for sammenhængene og detaljerne i et mindre objektorienteret program

  • udarbejde og gennemføre en systematisk testning af væsentlige dele af et objektorienteret program

  • kunne dokumentere væsentlige dele af et objektorienteret program

Kompetencer

  • kunne implementere, dokumentere og teste et mindre objektorienteret program, således at det kan køres og er forståeligt, læsbart, og tilgængeligt for andre programmører

Undervisningsform

En blanding af forelæsninger, mindre øvelser og en større opgave. I den større opgave skal de studerende, alene eller i mindre grupper, udvikle et objektorienteret program, som skal løse en på forhånd formuleret og afgrænset opgave

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnGrundlæggende objektorientereret programmering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerEventuelle tilladte hjælpemidler, vil fremgå af kursussiden i MOODLE
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelFundamental Object-oriented Programming
ModulkodeDSNBAITB312
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i interaktionsdesign
StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design