PBL og projektarbejde

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Målet med modulet er at introducere det problemorienterede projektarbejde med henblik på at udvikle den studerendes evner til at dokumentere, begrunde og afgrænse en problemformulering. Det er ligeledes meningen at der skal gennemføres en samfundsøkonomisk analyse, herunder at forholde sig til valg af teori, projektmetode og økonomisk metode. Derudover giver modulet den studerende redskaber til at søge faglitteratur, og evner til at fremstille referencer og litteraturliste korrekt ved brug af relevant software, AI samt redskaber til at forbedre egen læring individuelt og i samarbejde med andre.

Modulet giver også en introduktion til, hvad gruppearbejde er, og hvorledes konflikter i grupper løses. Projektstyring, samarbejdskontrakter og forventningsafstemning skal i denne forbindelse give den studerende redskaber til at styre et projektarbejde og til at indgå i et forpligtende samarbejde i en gruppe. Modulet afsluttes med et projektarbejde, der tager udgangspunkt i en allerede formuleret problemstilling med her tilhørende metode indenfor en række aktuelle økonomiske temaer.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

  • Aalborgmodellen for PBL og hvordan man indgår i et projektorganiseret gruppearbejde og kan opbygge en sammenhængende argumentation fra problemformulering til konklusion.
  • Centrale videnskabelige problemstillinger inden for det fagøkonomiske felt.
  • Brug af begreber som teori, empiri, metode og analyse og hvordan man skelner mellem projektmetode og økonomisk metode.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:

  • at søge og forstå relevant økonomisk faglitteratur og data.
  • at forholde sig kritisk til statistisk materiale.
  • at præsentere en økonomisk analyse korrekt med afsæt i en given problemformulering og – metode.
  • at styre et projektarbejde på et grundlæggende niveau.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:

  • at indgå i gruppesamarbejde med en økonomfaglig tilgang.
  • selvstændigt at være i stand til at foretage vurderinger og træffe valg i en kompleks sammenhæng og argumentere på et videnskabeligt grundlag.
  • at identificere læringsstile og processer, der motiverer egen læring både individuelt og i gruppesammenhæng.

Undervisningsform

For nærmere information se § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnPBL og projektarbejde
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Gruppeeksamen (max 6 medlemmer) og de studerende kan også vælge at skrive opgaven/projektet alene.
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem Based Learing and Project Work
ModulkodeBAØKO20235
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i økonomi
StudienævnStudienævn for Økonomi (cand.oecon.)
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project