Professionelle og ledelse i velfærdsstaten

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Det er i omsætningen til praksis ud i velfærdsorganisationerne, at politikken møder borgerne. I dette møde udgør de professionelle – hvad end vi taler om læreren, lægen, pædagogen eller socialrådgiveren - velfærdsstatens ”ansigt”. Disse professioner har således afgørende indflydelse på både politikkens praktiske udformning og borgernes syn på velfærdsstaten. Professionerne er dog ikke blot redskaber, der blindt overfører den givne politik til praksis. De skal også balancere hensyn til borgernes behov, egen professionsfaglighed og skiftende styrings- og ledelsesmæssige vilkår. Herudover vil professioner også ofte have selvstændige mål om øget indflydelse og autonomi. Disse forskelligartede hensyn vil derfor ofte skabe krydspres og dilemmaer for såvel de professionelle som på de ledere, der har ansvaret for at rammesætte, guide og styre de professionelles arbejde ude i velfærdsorganisationerne. 

I kurset introduceres den studerende til klassiske teorier om professionelle og deres virke i velfærdsstaten. Teorierne bringes i spil ift. nyeste forskning på området og vi tager fat i centrale udfordringer i ledelsen af professionelle for at forene praksis, forskning og teori i en udforskning af den fremtidige rolle for professionelle i velfærdsstaten. 

Det er målet, at de studerende efter deltagelse har tilegnet sig en dyb indsigt i og viden om professionelle gruppers betydning og virke i velfærdsstaten samt de særlige udfordringer og muligheder ved ledelsen af disse 

Læringsmål

Viden

  • Om forskellige teorier og teoriretninger om professionelle 
  • Om professionelle gruppers placering og virke i den offentlige sektor, samt hvordan dette påvirkes af politiske-, styringsmæssige-, teknologiske- og vidensmæssige forandringer 
  • Om professionelles med- og modspil med andre centrale aktører såsom borgere, andre professionsgrupper, politikere mv. 
  • Om ledelses- og styringsmæssige problemstillinger og tilgange relateret hertil 

Færdigheder

  • Kan analysere og vurdere professionelles praksis og samspil med ledelser 
  • Kan ræsonnere inden for teoretiske rammer og applicere disse på konkrete empiriske situationer og praksisforhold. 
  • Kan analysere, hvilke særlige krav og hensyn der må tages ved ledelse af professionelle 

Kompetencer

  • Til selvstændigt at identificere og forstå problemstillinger omkring professionelle og ledelse i velfærdsstaten
  • Til at skitsere relevante tilgange til styring og ledelse af professionelle i en given kontekst, samt vurdere potentielle konsekvenser heraf

Undervisningsform

Forelæsninger og øvelser

Omfang og forventet arbejdsindsats

Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProfessionelle og ledelse i velfærdsstaten
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt studienævnet for Politik og Samfund

Fakta om modulet

Engelsk titelProfessionals and Management in Welfare States
ModulkodeBASTAT25VFPL
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i statskundskab
StudienævnStudienævn for Politik og Samfund
InstitutInstitut for Politik og Samfund
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Litteratur

Fremgår af moodle