Målet med modulet er at give de studerende en grundlæggende forståelse for væsentlige elementer i den samfundsvidenskabelige undersøgelsesproces. Derfor præsenterer modulet først problembaseret læring (PBL), som er den pædagogiske model på AAU. Udgangspunktet for alle projekter er her at identificere relevante samfundsmæssige problemstillinger og derfra identificere og afgrænse en problemformulering. I relation hertil rejser der sig spørgsmål om hvordan problemformuleringen kan besvares videnskabeligt. I dette modul har vi fokus på spørgsmål vedrørende undersøgelsesdesign, metode og videnskabsteori. Undersøgelsesdesign vedrører de grundlæggende logikker og regler hvorefter videnskabelige undersøgelsesproces tilrettelæggendes. Metode omhandler de praktiske måder at indsamle viden på, hvor der på kurset overordnet skelnes mellem kvalitative og kvantitative metoder. Videnskabsteori er kritisk refleksion over videnskabelige aktiviteter og erkendelsesprocesser.
Forelæsninger og øvelser
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle
Prøvens navn | Undersøgelsesdesign, metode og videnskabsteori |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Modulet evalueres løbende gennem aktiv deltagelse ved at skrive en
portfolio. Rammerne for at bestå modulet fastsættes af
modulkoordinator ved semestrets start.
Reeksamen er en individuel skriftlig opgave. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Research Design, Methods and Philosophy of Science |
Modulkode | BASTAT25DMV |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Indgår i |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i statskundskab |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Fremgår af moodle