Modulets indhold, forløb og pædagogik
Målet er at give den studerende forudsætninger for selvstændigt
og i samarbejde med andre at kunne tilrettelægge og gennemføre et
afsluttende problembaseret projektarbejde inden for uddannelsens
fagområder, og som bygger videre på de færdigheder, som er
oparbejdet i tidligere projekter.
Modulet består af to faglige elementer:
- Forelæsninger og workshops om videregående projektmetode og
videnskabsteori, der skal understøtte den studerende i at
gennemføre et bachelorprojekt
- Bachelorprojekt, hvor den studerende på en selvvalgt
problemstilling skal udfolde, reflektere over og anvende tilgange
og begreber inden for uddannelsens fagområder
Læringsmål
Viden
- Har viden til at identificere og afgrænse en relevant
samfundsvidenskabelig problemstilling
- Har viden til at identificere og argumentere for centrale
tilgange, begreber og teorier fra et eller flere af uddannelsens
fagområder, der kan anvendes i en analyse af en selvvalgt
problemstilling
Færdigheder
- Kan argumentere for problemformuleringens faglige
relevans
- Kan udvælge og argumentere for valg af analysestrategi samt det
anvendte empiriske grundlag for projektets analyser
- Kan udvælge og argumentere for valg af teoretiske perspektiver
og tilgange
- Kan inddrage videnskabsteoretiske og metodologiske overvejelser
til at reflektere over projektets og konklusionernes kvalitet
- Kan på et udvidet niveau inddrage eksisterende videnskabelig
litteratur på området med henblik på at præcisere analysens bidrag
til ny viden
- Kan på et udvidet niveau anvende kvalitative og/eller
kvantitative metoder samt relevante digitale værktøjer til
datastrukturering og -analyse
- Kan formidle resultatet af analysen i et klart og korrekt
videnskabeligt sprog
Kompetencer
- Kan tilrettelægge og gennemføre et problemorienteret
projektarbejde selvstændigt og konstruktivt enten i et
forpligtigende samarbejde i en projektgruppe eller
individuelt
- Kan indgå konstruktivt i projektorganiserede
læringsmiljøer
- Kan reflektere over egen læring og egen faglig
udvikling
Undervisningsform
Modulet afvikles som projektarbejde med tilknyttet vejledning.
Dertil udbydes en række forelæsninger og workshops i udvidet
projektmetode og videnskabsteori.
Mellem forelæsningerne skal den studerende deltage i et eller
flere obligatoriske statusseminarer, hvor projektet evalueres af en
opponentgruppe- og vejleder.
Antallet af de statusseminarer man skal deltage i, bliver
fastsat ved semesterstart.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Deltagelse i statusseminarer er en forudsætning for at
indlevere afgangsprojekt
- Forudsætning ifm. reeksamen er den samme forudsætning som ved
ordinær eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt
studienævnet for
Politik og Samfund