Bachelorprojekt

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Målet er at give den studerende forudsætninger for selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne tilrettelægge og gennemføre et afsluttende problembaseret projektarbejde inden for uddannelsens fagområder, og som bygger videre på de færdigheder, som er oparbejdet i tidligere projekter. 

Modulet består af to faglige elementer: 

  • Forelæsninger og workshops om videregående projektmetode og videnskabsteori, der skal understøtte den studerende i at gennemføre et bachelorprojekt
  • Bachelorprojekt, hvor den studerende på en selvvalgt problemstilling skal udfolde, reflektere over og anvende tilgange og begreber inden for uddannelsens fagområder

Læringsmål

Viden

  • Har viden til at identificere og afgrænse en relevant samfundsvidenskabelig problemstilling
  • Har viden til at identificere og argumentere for centrale tilgange, begreber og teorier fra et eller flere af uddannelsens fagområder, der kan anvendes i en analyse af en selvvalgt problemstilling 

Færdigheder

  • Kan argumentere for problemformuleringens faglige relevans 
  • Kan udvælge og argumentere for valg af analysestrategi samt det anvendte empiriske grundlag for projektets analyser 
  • Kan udvælge og argumentere for valg af teoretiske perspektiver og tilgange 
  • Kan inddrage videnskabsteoretiske og metodologiske overvejelser til at reflektere over projektets og konklusionernes kvalitet
  • Kan på et udvidet niveau inddrage eksisterende videnskabelig litteratur på området med henblik på at præcisere analysens bidrag til ny viden
  • Kan på et udvidet niveau anvende kvalitative og/eller kvantitative metoder samt relevante digitale værktøjer til datastrukturering og -analyse
  • Kan formidle resultatet af analysen i et klart og korrekt videnskabeligt sprog 

Kompetencer

  • Kan tilrettelægge og gennemføre et problemorienteret projektarbejde selvstændigt og konstruktivt enten i et forpligtigende samarbejde i en projektgruppe eller individuelt 
  • Kan indgå konstruktivt i projektorganiserede læringsmiljøer 
  • Kan reflektere over egen læring og egen faglig udvikling 

Undervisningsform

Modulet afvikles som projektarbejde med tilknyttet vejledning. Dertil udbydes en række forelæsninger og workshops i udvidet projektmetode og videnskabsteori.

Mellem forelæsningerne skal den studerende deltage i et eller flere obligatoriske statusseminarer, hvor projektet evalueres af en opponentgruppe- og vejleder.  

Antallet af de statusseminarer man skal deltage i, bliver fastsat ved semesterstart.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Deltagelse i statusseminarer er en forudsætning for at indlevere afgangsprojekt
  • Forudsætning ifm. reeksamen er den samme forudsætning som ved ordinær eksamen

Prøver

Prøvens navnBachelorprojekt
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt studienævnet for Politik og Samfund

Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelBachelor Thesis
ModulkodeBASTAT25BAP
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i statskundskab
StudienævnStudienævn for Politik og Samfund
InstitutInstitut for Politik og Samfund
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Litteratur

Fremgår af moodle

Søg i modulbasen

View all fonts in this project