Mål
Målet er at give den studerende indsigt i aktuelle
problemstillinger, teorier og undersøgelser relateret til for-
brug, livsstil og medier samt redskaber til at reflektere over
sammenhænge mellem på den ene side forbrug, livsstil og medier på
den anden side emner som identitetsdannelse, sociale forskelle og
forandringsprocesser i nutidige samfund.
Indhold
Væksten i forbrugsmuligheder og medieudbud er blandt de faktorer,
der aktualiserer det sociologiske studie af forbrug, livsstil og
medier. De spørgsmål der rejses i kurset, er blandt andet: Hvilke
former for forbrugs- og livsstilsudtryk kan identificeres inden for
forskellige praksisområder (eksempelvis mad, mode, litteratur, film
eller teknologi)? Hvad betyder forbrug, livsstil og medier for de
måder vi forstår os selv og hinanden på i nuti- dige samfund? Er
væksten i medie- og forbrugstilbud udtryk for en frigørelse eller
en disciplinering af det en- kelte individ? Opstår der nye
identitetsformer, behov, forståelser, konflikter mv.?
Modulet er et teoretisk kursusmodul der afvikles som en forelæsningsrække.
| Prøvens navn | Forbrug, livsstil og medier | 
| Prøveform | Skriftlig 
Modulet afsluttes med en individuel skriftlig prøve af 24 timers
varighed. Prøverne bedømmes internt efter 7-
trinskarakterskalaen. | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning | 
| Engelsk titel | Consumption, Lifestyle and Media | 
| Modulkode | BASOC202010A | 
| Modultype | Kursus | 
| Varighed | 1 semester | 
| Semester | Efterår
 | 
| ECTS | 5 | 
| Undervisningssprog | Dansk | 
| Undervisningssted | Campus Aalborg | 
| Modulansvarlig | 
| Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i sociologi | 
| Studienævn | Studienævn for Sociologi og Kriminologi | 
| Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde | 
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |