Problembaseret læring

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • det teoretiske grundlag af Problembaseret læring (PBL)
  • problemer forbundet med gruppearbejde, især i multikulturelle omgivelser
  • PBL-begreber, som vedrører internationale politiske og kulturelle spørgsmål
  • spørgsmål vedrørende brugen af teori og strukturering af projekter i PBL-arbejde

Færdigheder

  • identificering og formulering af relevante problemer inden for internationale studier
  • indsamling, kritisk refleksion og anvendelse af relevant materiale i relation til et defineret problem i internationale studier
  • at engagere sig i akademisk og professionel kommunikation og samarbejde for at løse definerede problemer
  • præsentere og diskutere problemer med andre studerende
  • at beskrive og begrunde metodevalg med henblik på det valgte problem
  • at indsamle og anvende relevant materiale i forhold til det valgte problem.

Kompetencer

  • identificering og formulering af relevante problemer inden for internationale studier
  • indsamling, kritisk refleksion og anvendelse af relevant materiale i relation til et defineret problem i internationale studier
  • at engagere sig i akademisk og professionel kommunikation og samarbejde for at løse definerede problemer
  • præsentere og diskutere problemer med andre studerende
  • at beskrive og begrunde metodevalg med henblik på det valgte problem
  • at indsamle og anvende relevant materiale i forhold til det valgte problem.

Undervisningsform

Se § 17 i studieordningen.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
For at bestå modulet Problembaseret læring (Problem Based Learning) kræves aktiv deltagelse i modulets undervisning og øvelser.
Aktiv deltagelse er defineret som læsning af opgivet litteratur, tilstedeværelse ved mindst 80 % af modulets undervisningsgange, besvarelse af mindst 80 % af udleverede skriftlige opgaver samt gennemførelse af gruppe- og/eller pararbejde tilrettelagt i tilslutning til kurset.

Reeksamen har form af en individuel bunden hjemmeopgave. Besvarelsen skal være på mindst 6 og højst 8 sider. Besvarelsen bedømmes af eksaminator.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem Based Learning
ModulkodeBASISSPA201
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BA) i sprog og internationale studier, spansk
StudienævnStudienævn for Internationale og Tværkulturelle Studier
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet