Målet med modulet er at give sidefagsstuderende en forståelse for, hvordan væsentlige elementer i en videnskabelig undersøgelsesproces tilrettelægges og vurderes i en samfundsvidenskabelig kontekst. Derfor præsenterer modulet først problembaseret læring (PBL), som er den pædagogiske model på AAU, og hvordan denne fortolkes og anvendes i samfundsvidenskabelige projektarbejder. Modulet vil desuden have fokus på samfundsvidenskabelige kvalitetskriterier, undersøgelsesdesigns, metoder og centrale videnskabsteoretiske elementer.
Forelæsninger og øvelser
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle
| Prøvens navn | Introduktion til samfundsvidenskabelige metoder og videnskabsteori |
| Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Modulet evalueres løbende gennem aktiv deltagelse ved at skrive en
portfolio. Rammerne for at bestå modulet fastsættes af
modulkoordinator ved semestrets start.
Reeksamen er en individuel skriftlig opgave. |
| ECTS | 5 |
| Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Fremgår af semesterbeskrivelse i moodle |
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Introduction to methods and philosophy of science in social sciences |
| Modulkode | BASAMF25ISMV |
| Modultype | Kursus |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Efterår
|
| ECTS | 5 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Undervisningssted | Campus Aalborg |
| Modulansvarlig |
| Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i samfundsfag |
| Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
| Institut | Institut for Politik og Samfund |
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Fremgår af moodle