Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset omfatter:
- teori vedrørende kvalitative forskningsmetoder i forhold til
videnskabsteoretiske problemstillinger
 - teori omkring kvalitative forskningsmetodologier i forskellige
sammenhænge
 - viden om typiske faser og relevante begreber i kvalitative
undersøgelser
 - brugen og relevansen af forskellige kvalitative
empiriindsamlingsmetoder
 - etiske forhold i kvalitative projekter inklusiv ansvarlig
og lovlig indsamling, opbevaring og deling af empirisk
materiale herunder ved brug af
digitale værktøjer 
 
Seminarerne med kvalitative forskningsøvelser kan omfatte:
- introduktion til og øvelse i at beherske basale kvalitative
empiriindsamlings- og analysemetoder
 - anvendelse af viden om kvalitative metoder, opstilling og
vurdering af problemstillinger, forberedelse af en kvalitativ
undersøgelse, opstilling og vurdering af problemstillinger samt
færdigheder i bearbejdning af data og formidling af resultater og
teori
 
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- teoretiske og metodologiske forståelser af kvalitative
forskningsmetoder
 - kvalitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
 - forskellige tilgange til analysen af kvalitativt materiale
 - opbygning af en kvalitativ forskningsrapport
 - faserne i forskningsprojekter fra den indledende designfase og
til udførelse til analyse og rapportering.
 
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at reflektere over og indplacere forskellige kvalitative
forskningsmetoder i forhold til videnskabsteoretiske
problemstillinger
 - at vurdere kvalitative problemstillinger gennem
forskningsprojektets faser med henblik på at kunne begrunde og
vælge relevante metodologiske refleksioner og metodiske
fremgangsmåder i forhold til problemstillingerne
 - grundlæggende praktisk erfaring med anvendelsen af kvalitative
forskningsmetoder og samtaletekniske færdigheder og
 - at kunne reflektere over begreber og etiske problemstillinger i
kvalitative studier samt at kunne forholde sig kritisk til centrale
begreber i kvalitativ forskning som f.eks. validitet, analytisk
generalisering osv.
 
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved
forskellige kvalitative forskningsmetoder
 - at reflektere over processen og egen andel i
forskningsprocessen samt
 - gøre sig etiske overvejelser i forhold til den kvalitative
forskningsproces, inklusiv ansvarlig og lovlig
indsamling, opbevaring og deling af empirisk materiale
herunder ved brug af digitale værktøjer 
 
Undervisningsform
I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med
forelæsninger og eventuelt seminarer med kvalitative
forskningsøvelser.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Kvalitativ forskningsmetodologi | 
| Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering 
Prøven består i tilfredsstillende aktiv deltagelse i kurset,
hvilket indebærer 75% tilstedeværelse samt indløsning af samtlige
opgaver, som stilles i løbet af kurset.
  
Syge- og re-eksamen:
  
Skriftlig.
 
Prøven er en stedprøve i form af en bunden skriftlig opgave.
 
Prøven er individuel.
 
Prøvetid: 4 timer.
 
Pensumramme: 500 standardsider obligatorisk litteratur.
 
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler: 
- De studerendes noter
 
- Pensum | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |