Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet omfatter centrale teorier og forskningsresultater inden
for den pædagogiske psykologi herunder teorier om faktorer, der
fremmer eller forhindrer individers læring, udvikling og forandring
i praksis.
Læringsmål
Viden
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere
viden om og forståelse af
- centrale teorier om læring og forandring af praksis, om
forholdet mellem uddannelse, profession og arbejdspladsbaseret
læring samt indsigt i forskellige opfattelser af forholdet mellem
pædagogik og psykologi som selvstændige videnskabsdiscipliner
 - aktuelle samfundsrelevante diskurser om læring og forandring
samt evnen til at analysere disse og placere dem i et historisk og
kulturelt perspektiv og
 - personligheds-, udviklings-, kognitions- og socialpsykologiske
aspekter ved pædagogisk psykologi
 - centrale teorier og empiri indenfor pædagogisk psykologi med
henblik på at kunne reflektere over disse i konkrete afgrænsede
sammenhænge
 
Færdigheder
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere
færdigheder i
- at identificere, analysere og vurdere psykologiske aspekter af
læring og af forandring af praksis
 - at identificere, analysere og vurdere psykologisk relevante
aspekter forholdet mellem uddannelse, profession og
arbejdspladsbaseret læring
 - at identificere, analysere og vurdere forskellige opfattelser
af forholdet mellem pædagogik og psykologi som selvstændige
videnskabsdiscipliner
 - at identificere, analysere og vurdere aktuelle
samfundsrelevante diskurser om læring og forandring samt disses
placering i et historisk og kulturelt perspektiv
 - at identificere, analysere og vurdere personligheds-,
udviklings-, kognitions- og socialpsykologiske aspekter ved
pædagogisk psykologi
 - at anvende teori og empiri på udvalgte områder indenfor
pædagogisk psykologi til at begrunde og vælge mellem centrale
tilgange til relevante problemstillinger
 - at formidle pædagogisk-psykologisk indsigt i faglige
sammenhænge
 
Kompetencer
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere
kompetencer til
- at anvende ovenstående viden og færdigheder til teoretisk og
metodisk at undersøge pædagogisk-psykologiske problemstillinger på
en selvstændig, velargumenteret, nuanceret og kritisk måde
 - at kunne perspektivere og aktualisere pædagogisk-psykologiske
problemstillinger på en fagligt relevant måde
 - at kunne forholde sig nuanceret, kritisk og begrundet til
pædagogisk-psykologiske problemstillinger
 - at identificere egne læringsbehov og selvstændigt tage ansvar
for egen faglig udvikling
 
Undervisningsform
Modulet tilrettelægges som en forelæsningsrække, der kan
suppleres med seminarundervisning.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Pædagogisk psykologi | 
| Prøveform | Skriftlig 
Prøven er en stedprøve i form af en bunden skriftlig opgave.
 
Prøven er individuel.
 
Prøvetid: 4 timer.
 
Pensumramme: 1000 standardsider obligatorisk litteratur.
 
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. | 
| ECTS | 10 | 
| Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler: 
- De studerendes noter
 
- Pensum
  
Hjælpemidler skal være i papirformat eller gemt lokalt på
computeren - brug af internettet er ikke tilladt. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |