Medieproduktion: Video

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

I tilknytning til modulet arbejdes der med grundlæggende produktionsmetoder til og fremstilling af korte formater af audiovisuelt indhold rettet mod digitale medieplatforme og onlinedistribution. Der arbejdes under anvendelse af kontekstrelevante æstetiske og kommunikative teorier med relevans for det/de valgte kommunikationsformater fx kampagne, reklame, nyheder, forskningsformidling eller typer af brugergenereret indhold. Hvilket/hvilke format(er) der specifikt arbejdes med på semesteret vil fremgå af semesterbeskrivelsen.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af: 

  • medieæstetiske teorier i relation til digitale medier og aktuelle tendenser inden for audiovisuel medieproduktion
  • produktionsmetoder og deres muligheder
  • digitale mediers kommunikative og distributionsmæssige sammenhænge

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

  • at identificere og reflektere over mediedistinkte indholdsformater
  • forståelse af digitale mediers infrastruktur og anvendelse
  • anvendelsen af principper og arbejdsmetoder knyttet til faserne i en medieproduktions forløb
  • anvendelse af produktionsteknikker og teknologier, herunder AI, samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller  

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

  • på et fagligt grundlag at kunne identificere, beskrive og kritisk konstruktivt bedømme egne og andres medieproduktioner
  • selvstændigt at kunne vælge og fravælge medieproduktionsmæssige muligheder i forhold til forskellige medieformater og kommunikationskontekster
  • selvstændigt kunne indgå i medieproduktionsfagligt samarbejde med en professionel og mediebevidst tilgang  

Undervisningsform

Der henvises til § 17

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMedieproduktion: Video
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og den interne bedømmer med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet produktportfolio. Indholdskravet til portfolien vil fremgå af semesterbeskrivelsen.

Prøvetiden er normeret til 15 minutter pr. studerende plus 5 minutter pr. gruppe, dog højst i alt 2 timer ved store grupper og 20 minutter i alt ved individuel studerende.

Portfolien og den mundtlige præstation skal demonstrere at den studerende opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMedia Production: Video
ModulkodeBAKDM20251
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
BA 1. semester
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BA) i kommunikation og digitale medier
StudienævnStudienævn for Kommunikation og Digitale Medier
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet