Modulet omhandler effekt og evaluering af kommunikationsplanlægning og strategisk kommunikation – herunder effektmåling, evalueringsmetoder samt forskellige former for modtagerforståelse og avanceret receptionsanalyse. Desuden behandles aktuelle etiske og juridiske problemstillinger i offentlig, organisatorisk og kommerciel kommunikation.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af:
metoder i evaluering og effektvurdering af strategisk kommunikation
kommunikations- og effektmål for kommunikation
persuasive indsatsers effekt og evaluering
avancerede metoder til modtagerundersøgelser og receptionsanalyse – både som led i præ- og post undersøgelser
etik og jura i offentlig kommunikation og markedsføring
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at vælge relevante evalueringsmetode til aktuelle opgaver
at foretage evaluering og effektmåling som led i kommunikationsplanlægning og strategisk kommunikation
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer i:
kritisk at kunne vurdere kommunikationsplanlægning og dens effekt ud fra forskellige kvalitative og kvantitative metoder
at fungere konsultativt i forhold til vurdering, evaluering og effekt af kommunikationsplanlægning og strategisk kommunikation
Der henvises til §17.
| Prøvens navn | Effekt og evaluering |
| Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i
undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og
deltagelse i øvelser.
Reeksamen: Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på 8 sider og udarbejdes individuelt. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. |
| ECTS | 5 |
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Efficacy and Evaluation |
| Modulkode | BAKDM202032 |
| Modultype | Kursus |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Forår
BA 4./6. semester Valgfagsmodul |
| ECTS | 5 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
| Modulansvarlig |
| Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i kommunikation og digitale medier |
| Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
| Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |