Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet beskæftiger sig med kultur- og samfundsforhold i det
pågældende fremmedsprogsområde samt problembaseret læring (PBL),
videnskabsteori og skriftlig akademisk fremstilling. Den studerende
introduceres således til samfunds- og kulturteorier, medie-, og
kommunikationsteorier, diskurs- og tekstanalyse, PBL,
videnskabsteori samt akademisk diskurs. Modulet afsluttes med et
problembaseret projektarbejde inden for et udvalgt emne inden for
ovennævnte områder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om og forståelse af
- teori og metode, der er relevant for projektets emne
- fremmedsprogsområdets kultur- og samfundsforhold
- kommunikation og mediers betydning og konsekvenser for individ,
samfund og kultur
- grundlæggende principper for problembaseret projektarbejde
- grundlæggende principper for teori- og metodevalg
- grundlæggende principper for akademisk fremstilling
- grundlæggende elementer i humanistisk
videnskabsteori.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
- mundtligt og skriftligt at formidle sin viden om kultur- og
samfundsforhold inden for fremmedsprogsområdet
- at analysere sociale og kulturelle fænomener i samfundet set i
relation til kommunikations- og medieprodukter
- at identificere et relevant problem inden for det humanistiske
område i relation til den givne temaramme på semestret og
udarbejde en problemformulering
- at indsamle relevant materiale i forhold til det valgte
problem, herunder anvende digitale ressourcer i forbindelse med
litteratursøgning og materiale- og dataindsamling
- at beskrive og begrunde teori- og metodevalg med henblik på
det valgte problem på et grundlæggende niveau
- at analysere relevant empirisk materiale med henblik på at
besvare problemformuleringen
- at formidle viden i en form, som overholder grundlæggende
principper for akademisk skriftlig fremstilling.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
- at reflektere over og diskutere den gensidige påvirkning mellem
medier, kommunikation, individ og samfund
- at designe og reflektere over et problembaseret
projektforløb
- at strukturere egen læring i relation til en given opgave
- at begynde at udvikle kompetencer til at strukturere en
arbejdsproces og indgå i et fagligt samarbejde omkring en specifik
opgave i en gruppe
- at begynde at udvikle og reflektere over egne kompetencer inden
for PBL, inkl. akademiske skrivekompetencer.
Undervisningsform
Se studieordningen § 17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- At den studerende har deltaget aktivt (80%) i hvert af kurserne
tilknyttet dette modul.
- Ved manglende aktiv deltagelse skal den studerende for hvert af
de kurser, hvor den studerende mangler at deltage aktivt, aflevere
en bunden skriftlig hjemmeopgave på engelsk på maks. 6 sider til en
af studienævnet fastsat afleveringsfrist.
Prøver
Prøvens navn | Kultur, kommunikation, samfund og PBL |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Omprøve: Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |