Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Undervisningen tilrettelægges på et niveau, der bygger videre på
den studerendes viden, færdigheder og kompetencer fra modulet
Matematik I 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Målet med kurset er at give den studerende de matematiske
forudsætninger, der kræves for at følge kurserne på bachelor- og
kandidatuddannelserne i økonomi. Endvidere er målet at den
studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer som anført
nedenfor.
Calculus: Eksponential- og logaritmefunktioner, diskret og
kontinuert vækst, funktioner af flere variable og optimering af
disse med og uden sidebetingelser, bestemte og ubestemte
integraler, differentialligninger og differensligninger.
Læringsmål
Viden
- forklare standard matematisk terminologi
 - redegøre for funktioner af en eller flere variable, herunder om
differentiation af sådanne funktioner
 - redegøre for ubestemt og bestemt integral. Have kendskab til
multiple integraler og variabelskift
 - redegøre for optimering af funktioner med eller uden
bibetingelser, herunder nødvendige og tilstrækkelige betingelser
for ekstrema, Lagranges metode, Kuhn-Tucker betingelserne. Desuden
skal den studerende have kendskab til gradienter, Jacobi og Hessian
matricen
 - eksemplificere samspillet mellem matematik og økonomiske
modeller
 - simpelt objekt orienteret programmering i R
 - visualisere differentialer, integraler og hældningsfelter
digitalt
 
Færdigheder
- anvende regneregler inklusiv differentiation for eksponential-
og logaritmefunktioner samt økonomiske anvendelser i forbindelse
med rentetilskrivning og tilbagediskontering
 - anvende matrix-algebra i løsningstilgangen
 - i praksis kunne anvende teori til optimering af en funktion af
flere variable med eller uden bibetingelser, herunder Lagrange
metoden og kunne opstille Kuhn-Tucker betingelserne samt beregne
gradienter, Jacobi og Hessian matricen
 - i praksis kunne differentiere eller integrere eksempler på
funktionsudtryk
 - kan anvende løsningsmetoder for differential- og
differensligninger,
 - kan formulere og analysere grundlæggende økonomiske modeller på
baggrund af ovennævnte viden og færdigheder
 - kan beskrive og fortolke en funktion af flere variables
egenskaber ud fra funktionens udtryk og partielle afledede
 - kan oprette og løse en simpelt økonomisk model i R
 - kan finde og bruge eksternt digitale læringsmaterialer
 - kan samarbejde med medstuderende og undervisnings assistenter
digitalt
 
Kompetencer
- identificere, analysere og fortolke på løsningsmetoder til
grundlæggende økonomiske modeller på baggrund af ovennævnte viden
og færdigheder
 - tilegne sig indholdet af økonomisk faglitteratur, der bygger på
anvendelser af matrixalgebra, funktioner af flere variable og
differential- og differensligninger
 - argumentere for de enkelte skridt i en opgaveløsning på et
matematisk grundlag
 - vurdere om opnåede resultater er korrekte
 - udvise et grundlæggende kendskab til matematisk metode og
teori
 
Undervisningsform
Forelæsninger og øvelser.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Matematik II | 
| Prøveform | Skriftlig 
Skriftlig (4 timer). | 
| ECTS | 10 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |