Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om forskellige typer af vej- og trafikplaner,
herunder klassiske trafikplanlægningsparadigmer
 - Skal have viden om kommunal vej-, sti- og trafikplanlægning,
herunder hastighedsplanlægning og parkering
 - Skal have viden om de forskellige trafikantgruppers krav til og
problemer i vejtrafiksystemet med særligt henblik på de svage
trafikanters vilkår
 - Skal have viden om rammevilkår for kommunal trafikpolitik og
kommunernes trafikpolitiske virkemidler herunder eksempelvis
parkeringspolitik
 - Skal have viden om grundlæggende uheldsteori samt om
trafiksikkerhedsarbejdet med udgangspunkt i danske forhold
 - Skal have viden om værktøjer og metoder samt bagvedliggende
principper, strategier og målsætning i
trafiksikkerhedsarbejdet
 
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne redegøre for vejklassifikation, stiklassifikation,
hastighedsklassificering og parkeringsstrategier
 - Skal kunne analysere og vurdere forskellige principper for
planlægning af vejtrafik og stitrafik
 - Skal kunne udpege, analysere og prioritere uheldsbelastede
lokaliteter ved anvendelse af anerkendte metoder samt anvise
løsninger på konstaterede sikkerhedsproblemer.
 
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne reflektere over sammenhænge mellem den kommunale
vej- og trafikplanlægning og den øvrige kommunale fysiske
planlægning
 - Skal kunne håndtere og skabe overblik over relevante metoder og
analyser til brug for behandling og bearbejdning af komplekse
trafikplanlægningsmæssige udfordringer
 - Skal kunne reflektere over den nuværende praksis for
trafiksikkerhedsarbejdet
 
Undervisningsform
Studiekredse, workshops og præsentationsseminarer,
eventuelt suppleret med
forelæsninger, ekskursioner m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Trafikplanlægning | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig 
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |