Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Kurset bygger på viden opnået gennem generel mikrobiologi samt
gennem kursusmodulet Afløbsteknik og hydraulik.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om grundlæggende og videregående
spildevandsrensning
- Skal have viden om teorier bag fysiske, kemiske og biologiske
renseprocesser
- Skal have viden om renseteknologier for fjernelse af kulstof,
kvælstof og fosfor fra kommunalt spildevand
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne karakterisere kommunalt spildevand
- Skal kunne redegøre for og kvantificere de væsentligste
kemisk/biologisk/fysiske processer, der anvendes til rensning af
kommunalt spildevand
- Skal kunne beskrive og kvantificere de væsentligste fysiske
separationsprocesser
- Skal kunne redegøre for de væsentligste processer ved anaerob
udrådning af slam
- Skal kunne udføre praktisk skitse-design og grov-dimensionering
af biologiske processtanke på kommunale renseanlæg
- Skal kunne udføre praktisk skitse-design og grov-dimensionering
af forklaringstanke, efterklaringstanke og rådnetanke
- Skal kunne supportere praktisk drift og optimering af kommunale
renseanlæg for fjernelse af kvælstof og fosfor
- Skal kunne beskrive modeller for biologiske processer i aktiv
slam anlæg
- Skal kunne beskrive modeller for omsætning i biofilm på
fastfilm anlæg
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Have evnen til at planlægge og praktisk designe kommunale
renseanlæg
- Have evnen til at forklare funktionen af kommunale
renseanlæg
Undervisningsform
Forelæsninger evt. suppleret med workshops,
præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende spildevandsrensning |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |