Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Kurset bygger på viden opnået gennem generel mikrobiologi samt
gennem kursusmodulet Afløbsteknik og hydraulik, eller lignende. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om grundlæggende og videregående
spildevandsrensning
 - Skal have viden om teorier bag fysiske, kemiske og biologiske
renseprocesser
 - Skal have viden om renseteknologier for fjernelse af kulstof,
kvælstof og fosfor fra kommunalt spildevand
 
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne karakterisere kommunalt spildevand
 - Skal kunne karakterisere og kvantificere de væsentligste
kemisk/biologisk/fysiske processer, der anvendes til rensning af
kommunalt spildevand
 - Skal kunne karakterisere og kvantificere de væsentligste
fysiske separationsprocesser
 - Skal kunne karakterisere de væsentligste processer ved anaerob
udrådning af slam
 - Skal kunne udføre design og dimensionering af biologiske
processtanke på kommunale renseanlæg
 - Skal kunne udføre design og dimensionering af forklaringstanke,
efterklaringstanke og rådnetanke
 - Skal kunne supportere drift og optimering af kommunale
renseanlæg for fjernelse af kvælstof og fosfor
 - Skal kunne opstille teoretiske modeller for biologiske
processer i aktiv slam anlæg
 - Skal kunne opstille teoretiske modeller for omsætning i biofilm
på fastfilm anlæg
 
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Have evnen til at planlægge og teoretisk designe kommunale
renseanlæg
 - Have evnen til at analysere funktionen af kommunale
renseanlæg
 
Undervisningsform
Forelæsninger evt. suppleret med workshops,
præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats. 
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Grundlæggende spildevandsrensning | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |