Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne på 3. semester og
Fremstillingsteknologi og optimering (sidstnævnte følges
sideløbende). 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende der gennemfører modulet:
- Har tilegnet sig viden om, hvordan et forholdsvist simpelt
elektro-mekanisk produkt virker
 - Har tilegnet sig viden om de fremstillingsprocesser, der har
været anvendt til fremstilling af det elektro-mekaniske produkt,
der er genstand for produktanalysen
 - Skal kunne forstå sammenhængen mellem tolerancer og produktets
funktion samt design.
 - Skal have viden om metoder til analyse og
undersøgelse/bestemmelse af materialer
 - Skal have viden om plast-, kompositmaterialer, stål og
aluminium
 - Skal have viden om nedbrydning i plast- og
kompositmaterialer
 - Skal kunne redegøre for betydningen af et materialevalg i
forhold til et produkts fremstilling og det færdige produkts
mekaniske egenskaber
 
Færdigheder
Studerende der gennemfører modulet:
- Kan gennemføre en metodisk og konsekvent faglig vurdering af de
opnåede resultater og disses pålidelighed og gyldighed
 - Kan bearbejde den valgte tekniske problemstilling med
inddragelse af relevante sammenhænge og/eller perspektiver
 - Skal kunne konstruere et værktøj til fremstilling af et produkt
eller produktdel i plast eller komposit
 - Skal kunne forklare den videnskabelige metode og tilgang, der
anvendes i projektet, samt fordele og ulemper - også i forhold til
alternative metoder / tilgange
 
Kompetencer
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal kunne vælge, beskrive og anvende relevante tekniske
modeller, teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den
valgte problemstilling
 - Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater og
arbejdsprocesser på en klar og struktureret, sammenhængende og
præcis måde
 - Skal kunne planlægge og styre et projektarbejde
 - Skal kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage
sider
 - Skal kunne identificere et materiale ud fra
fremstillingsteknologi, funktion, tolerancekrav, udformning/design
og økonomi
 - Skal kunne varetage fremstillingen af et værktøj vha. metoder
til projektstyring herunder tidsplan
 - Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
 - Kan foretage en kritisk vurdering af relevansen af den
indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de
valgte modeller, teorier og/eller metodernes egnethed
 - Kan foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i
forbindelse med problemanalyse og –formulering
 - Skal have opnået en forståelse af den metodiske og
videnskabsrelaterede tilgang til håndtering af projektets problemet
samt fordele og ulemper forbundet hermed.
 
 
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 6
medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Produktudvikling og -modning | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt 
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. | 
| ECTS | 15 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |