Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 4. semester på
bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg eller lignende samt viden,
der opnås gennem kursusmodulerne Analyse og måling af indeklima,
Design og analyse af varme- og bygningskøl, Design og analyse af
ventilationsanlæg eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå installationsfaglige principper og teorier
for samlet projektering af bygningers VVS tekniske
installationer
- Skal kunne forstå metoder til klimateknisk analyse af en
bygning, herunder indeklimaets betydning for udformningen af
bygningens installationer og energiforbrug
- Skal have viden om økonomiske konsekvenser af
indeklimarelaterede produktivitetsændringer
- Skal have kendskab til væsentlige standarder inden for digitale
bygningsmodeller ift. bygningers installationer
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne opstille funktionskrav til bygningens indeklima og
installationer
- Skal kunne dimensionere og analysere bygningens installationer
ud fra en teoretisk orienteret betragtning, der sikrer opfyldelse
af bygningsreglementets krav, herunder krav til bæredygtighed,
brand, føringsveje, installationsskakte samt drift og
vedligehold
- Skal kunne analysere bygninger med henblik på minimering af
energiforbrug ved optimering af bygningens installationer og valg
af komfortniveau
- Skal kunne gennemføre detaljerede simuleringer af bygningens
indeklima og energiforbrug
- Skal kunne vurdere økonomisk rentabilitet af en
installationsløsning
- Skal kunne anvende BIM til projektering af bygningens
installationer samt kvalitetssikring heraf, bl.a. ved brug af
VR/AR
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende design og
analyse af bygningers indeklima og installationer
- Skal kunne argumentere for valg af installationer i relation
til indeklima og energiforbrug overfor byggeriets parter
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i et team omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design og analyse af bygningens indeklima og
installationer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |