Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Grundlæggende begreber i sandsynlighedsregning, herunder
stokastiske variable og sandsynlighedsfordelinger
 - Forskellige former for deskriptiv statistik
 - Statistisk inferens, herunder estimation, konfidensintervaller
og hypotesetest
 - Vigtige statistiske modeller, f.eks. lineær regression (simpel
og multipel), variansanalyse, logistisk regression og log-lineære
modeller (især kontingenstabeller)
 
Færdigheder
- Skal med udgangspunkt i givne data kunne specificere en
relevant statistisk model og redegøre for modellens antagelser og
begrænsninger
 - Skal kunne anvende relevant software til at udføre en
statistisk analyse af de givne data og kunne fortolke opnåede
resultater.
 
Kompetencer
- Skal kunne vurdere anvendelsesmuligheder af statistik inden for
egne fagområder
 - Skal være i stand til at forholde sig kritisk til resultaterne
af en statistisk analyse
 - Skal kunne kommunikere resultaterne af en statistisk analyse
til personer uden specifik statistisk viden
 
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
 - Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
 
Undervisningsform
Forelæsninger med tilhørende opgaveregning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Anvendt statistik | 
| Prøveform | Mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |