Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 4. semester på
diplomingeniøruddannelsen i byggeri- og anlæg samt viden, der opnås
i kursusmodulerne Betonteknologi/byggematerialeteknologi, Fundering
og jordtryk samt Kontinuummekanik, rumbjælker og stabilitet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bærende stålkonstruktioner
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bygningers fundering
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne opsætte og vurdere forskellige løsningsforslag for
en stålkonstruktions statiske system og rumlige stabilitet på
baggrund af simple beregninger med udgangspunkt i arkitektforslag
og/eller projektideer
- Skal kunne vurdere robustheden af den bærende
stålkonstruktion
- Skal kunne opstille og udføre beregninger på en rumlig
elementmetodemodel af den bærende stålkonstruktion
- Skal kunne dimensionere elementerne i den bærende
stålkonstruktion samt en samling i henhold til Eurocodes
- Skal kunne undersøge udvalgte konstruktionselementers bæreevne
for brandlast
- Skal kunne dimensionere en kompositkonstruktion bestående af
beton og stål
- Skal kunne opsætte og vurdere forskellige løsningsforslag for
konstruktionens fundering, og eftervise bærevnen af
funderingsløsninger i henhold til Eurocodes
- Skal kunne forstå og udarbejde en geoteknisk
projekteringsrapport
- Skal kunne estimere relevante geotekniske styrke- og
deformationsparametre ud fra boringer og geotekniske
laboratorieforsøg
- Skal kunne vurdere samspillet mellem valg af statisk system og
fundamentsløsning
- Skal kunne dokumentere statiske beregninger og teknisk
dokumentation på et niveau svarende til normal ingeniørpraksis
jævnfør bygningsreglementet
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede metoder i
forbindelse med praktisk dimensionering ud fra en problemstilling
af lignende faglig karakter
- Skal på kompetent niveau kunne deltage i og dokumentere et
praktisk projekteringsarbejde, der omhandler de i projektarbejdet
behandlede fagligheder (konstruktion og dens fundering) og deres
interaktion
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende fordele/ulemper af
forskellige praktiske løsninger og ingeniørmæssige metoder
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport med fokus på praksis
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad
konsekvensvurdering er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Dimensionering af en rumlig stålkonstruktion |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |