Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 4. semester på
bacheloruddannelsen i byggeri- og anlæg samt viden, der opnås i
kursusmodulerne Betonteknologi og analyse af bæredygtighed,
Fundering og jordtryksanalyse samt Kontinuummekanik, rumbjælker og
stabilitet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bærende stålkonstruktioner
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bygningers fundering
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne udarbejde og analysere forskellige løsningsforslag
for en stålkonstruktions statiske system og rumlige stabilitet på
baggrund af simple beregninger med udgangspunkt i arkitektforslag
og/eller projektideer
- Skal kunne redegøre for robusthed for den bærende
stålkonstruktion
- Skal kunne udarbejde og analysere en rumlig elementmetodemodel
af den bærende stålkonstruktion
- Skal kunne dimensionere elementerne i den bærende
stålkonstruktion samt en samling i henhold til Eurocodes
- Skal kunne analysere udvalgte konstruktionselementers bæreevne
for brandlast
- Skal kunne forstå og anvende principper for dimensionering af
en kompositkonstruktion bestående af beton og stål
- Skal kunne udarbejde og analysere forskellige løsningsforslag
for konstruktionens fundering, og analysere bærevnen af
funderingsløsninger i henhold til Eurocodes
- Skal kunne forstå og udarbejde en geoteknisk
projekteringsrapport
- Skal kunne estimere relevante geotekniske styrke- og
deformationsparametre ud fra boringer og geotekniske
laboratorieforsøg
- Skal kunne lave en holistisk analyse af samspillet mellem valg
af statisk system og fundamentsløsning
- Skal kunne dokumentere statiske beregninger og teknisk
dokumentation på et niveau svarende til normal ingeniørpraksis
jævnfør bygningsreglementet
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af
lignende faglig karakter
- Skal på kompetent niveau kunne gennemføre og dokumentere et
projekteringsarbejde, der omhandler de i projektarbejdet behandlede
fagligheder (konstruktion og dens fundering) og deres
interaktion
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende fordele/ulemper af
forskellige løsninger og analysemetoder
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport med fokus på videnskabelig formidling
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad
konsekvensvurdering er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektering og fundering af en rumlig
stålkonstruktion |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |