Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne:
-Tæthedsplan og ventilation
-Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Værktøjer og metoder, fx ydeevneafprøvninger og tilhørende
dokumentation, der er til rådighed for at vurdere funktionsevnen og
levetiden af nye materialer og konstruktioner
 - Værktøjer der kan anvendes til prøvning og vurdering af
funktionsevnen af den færdige bygning
 - Højisolerede konstruktioner og materialer
 - Brug af smeltevarme for varmeakkumulering
 - Dobbeltskalkonstruktioner
 - Glasgårde (atrier)
 - Bæredygtighed – green buildings
 - Produktion og brug af vedvarende energi lokalt.
 
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne vælge løsninger som opfylder lovgivningsmæssige krav til
fremtidens byggeri (lavenergiklasser)
 - Kunne løse bygningsfysiske udfordringer ved bygninger med
avanceret arkitektur
 - Kunne indgå i team for vurdering af forslag i den tidlige
designfase
 - Kunne vurdere om konstruktioner giver risiko for fugtskader,
varmetab mv.
 - Kunne vurdere funktionsevnen af nye materialer og
konstruktioner.
 
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne vurdere funktionsevnen af materialer og konstruktioner i
nye bygninger.
 - Have viden om værktøjer og metoder til at bedømme nye
materialer og/eller konstruktioner eller nye anvendelser for kendte
materialer
 - Kunne vurdere nye avancerede løsninger for fremtidens
bygninger
 - Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre
 - Kunne udføre problemidentifikation, -analyse og –løsning
(Problemorienterede kompetencer)
 - Kunne demonstrere teamkultur ved tværfaglig dialog og
samarbejde gennem gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
 - Kunne anvende faglige samarbejdsroller og –ansvar
(Interpersonelle kompetencer)
 - Kunne identificere egen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
 - Kunne anvende eget læringspotentiale fra modulopgave til
modulopgave (Meta-kognitive kompetencer)
 - Kunne anvende mundtlig formulering og formidling af tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger
(Problemorienterede kompetencer).
 
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regneøvelser.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Nybyggeri – nye materialer og byggetekniske løsninger | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt 
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
semesterprojekt. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |