Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Tæthedsplanet, det plan, som omkranser en bygnings opvarmede
indre
 - Hvilke materialer og bygningskomponenter der kan udgøre
tæthedsplanet
 - Kritiske steder i tæthedsplanet, forskudte planer, overgange
mellem bygningsdele og gennemføringer
 - Placeringen af et tæthedsplan i en let konstruktion, tung
konstruktion og en konstruktion, der består af såvel lette som
tunge bygningsdele
 - Metoder til bestemmelse af en bygnings lufttæthed fx ”Blower
Door Test”
 - Egnede materialer til tæthedsplan
 - Projektering og bygbare løsninger
 - Årsager til utilstrækkeligt tæthedsplan
 - Tilsigtet og utilsigtet luftskifte
 - Lufttæthedens indflydelse på en bygnings energiforbrug
 - Gener i forbindelse med manglende lufttæthed
 - De grundlæggende behov for luftskifte i bygninger og metoder
(naturlig og mekanisk ventilation) til at tilvejebringe dette
 - Kravene til energieffektivitet af ventilationsløsninger,
herunder varmegenvinding
 - Metoder til beregning af luftskifte i bygninger
 - Metoder til beregning af luftstrømninger i bygninger.
 
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne vurdere en gennemført ”Blower DoorTest”
 - Kunne anvise gode bygbare løsninger inden for etableringen af
tæthedsplaner
 - Have kendskab til og kunne vurdere om et materiale kan anvendes
i et tæthedsplan
 - Kunne vurdere energitabet som følge af utilsigtede
utætheder
 - Kunne gennemføre en vurdering af luftskiftet ved naturlig
ventilation under stationære forhold
 - Kunne vurdere mulige løsninger for ventilation af en
bygning
 - Kunne gennemføre målinger af luftskifte i en bygning.
 
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne anvende begreber og teknikker for tæthedsplan,
lufttæthed, lufttætning og forstå forholdet mellem lufttætning,
ventilation og energiforbrug
 - Kunne kommunikere om relevante abstrakte resultater og teorier
inden for naturligt og mekanisk luftskifte i bygninger
 - Kunne vurdere størrelse af og problemer i forbindelse med
luftskifte i bygninger på baggrund af såvel naturlig som mekanisk
ventilation
 - Kunne relatere generelle begreber fra kurset til løsning af
konkrete opgaver
 - Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre
 - Kunne anvende uddelegering (Strukturelle kompetencer)
 - Kunne identificere rolle- og ansvarsfordeling (Strukturelle
kompetencer)
 - Kunne anvende videnskabelige formidlingsmetoder (Strukturelle
kompetencer), og
 - Mundtligt formulere og formidle  tværfaglige og
fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger (Problemorienterede
kompetencer).
 
Undervisningsform
Projektarbejde understøttet af forelæsninger, workshops og
regneøvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Tæthedsplan og ventilation | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt 
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
pensum. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |