Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Grundlæggende begreber om indeklima og klimaforandringer
 - Fugts påvirkning af konstruktioner og indeklima
 - Betingelser for svampevækst
 - Skimmelvæksts indflydelse på indeklimaet
 - Materialers fugtegenskaber
 - Materialers indhold af skimmelsvampe.
 
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne foretage hygrotermiske målinger
 - Kunne redegøre for teorien bag skimmelvækst
 - Kunne forklare udeklimaets indflydelse på bygningen og dens
indeklima
 - Kunne forklare sammenhængen mellem materialer og
skimmelvækst.
 
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne vurdere en bygnings hygrotermiske indeklima på baggrund
af viden om de enkelte faktorers størrelse (måleresultater)
 - Kunne beregne og vurdere behovet for dagslys og belysning, og
vurdere dets betydning for en bygnings energiforbrug
 - Kunne vurdere hvor store udsving der kan optræde i indeklima
pga. brugeradfærd
 - Have viden om meteorologiske data og deres indflydelse på
indeklimaet, herunder solstråling og solafskærmninger
 - Viden om fremtidige klimaændringers termiske og fugtbetingede
påvirkninger af bygninger
 - Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre
 - Kunne anvende videnskabelig formidling og
-formidlingsmetoder (Strukturelle kompetencer)
 - Kunne lave samarbejds-, aktivitets-, og
tidsplanlægning (Strukturelle kompetencer)
 - Identificere egen faglighed og kompetence i forhold til øvrige
gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
 - Kunne mundtligt formulere og formidle af tværfaglige og
fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger (Problemorienterede
kompetencer).
 
Undervisningsform
Projektarbejde understøttet af forelæsninger, workshops og
øvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Indeklima - materialer, fugt og skimmel | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt 
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
pensum. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |