Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Hvordan fugt kan indeholdes i luft
 - Hvordan fugt i luft interagerer med materialer, fugtkapacitet
og fugtligevægt
 - Fugttransport ved diffusion, konvektion og kapillarsugning
 - Materialers hygrotermiske egenskaber
 - Fugtkilder
 - Dimensionerende fugtforhold
 - Fugtrisikoklasser
 - Hvordan fugttransport stoppes
 - Fugts påvirkning af konstruktioner og indeklima;
nedbrydningsmekanismer og skimmel
 - Hvordan klimaskærmens enkeltdele opbygges, så der også tages
hensyn til fugtforhold, herunder ventilerede og uventilerede
konstruktioner samt et- og to-trinstætninger
 - Hvorledes konstruktiv fugtsikring udføres, herunder praktisk
udformning
 - Forskellige metoder til måling af fugt, såvel teoretisk som
praktisk
 - Udtørring af fugt herunder metoder og
udtørringsforløb.
 
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne anvende vanddamptryksdiagrammer til at vurdere, hvordan
fugtindhold i bygninger og konstruktioner ændrer sig med temperatur
og fugttilførsel
 - Kunne skitsere opbygningen af en bygningsdel i klimaskærmen
(tag-, ydervægs-, terrændæk- og kælderkonstruktioner)
 - Kunne forklare, hvordan fugtberegninger hænger sammen med
beregning af temperaturforhold
 - Være i stand til at udføre stationære én-dimensionale
beregninger på diffusion (Glaser metoden).
 
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne vurdere om en konstruktion er fugtteknisk forsvarlig
 - Kunne vurdere hvilken fugtrisikoklasse en konstruktion befinder
sig i og angive, hvorledes risikoklassen eventuelt kan
nedsættes
 - Kunne vurdere hvorledes kuldebroer har betydning for
overfladeforhold i en given konstruktion med henblik på at vurdere
risiko for skimmelsvampevækst
 - Kunne diskutere behovet for målinger af fugt og skimmel samt
vurdere hvilke målemetoder, der er mest hensigtsmæssige i en given
situation
 - Være i stand til at udforme dokumentation for fugtforhold i en
bygning
 - Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre, og
introduceres til teamkultur ved tværfaglig dialog og samarbejde
gennem gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
 - Kunne identificereegen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
 - Kunne  mundtligt formulere og formidle  tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger
(Problemorienterede kompetencer).
 
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regne øvelser, målinger i laboratoriet eller felt.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Fugtteori og -praksis | 
| Prøveform | Mundtlig 
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
pensum. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |