Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have (domæne-)viden om digitale værktøjer i byggeriet, om
byggepraksis og om arbejdsprocesser i et konkret byggeprojekt,
byggevirksomhed, -organisation eller lignende.
- Skal have viden om byggefaglige praksisser, socio-teknisk teori
og om relationer mellem teknologi, organisation, arbejdsopgaver og
informationsprocesser.
- Skal have viden om indsamling og analyse af empirisk data.
- Skal have viden om analysemetoder for ordreforløb.
- Skal have viden om projektmetoder og teorier.
- Skal have viden om modellering af processer.
- Skal have viden om implementeringsstrategier og
-processer.
- Skal have viden om regulering og policy-værktøjer
- Skal have viden om forskellige teorietiske forståelser af
værdi, investering og udbytte.
- Skal have viden om fokusgrupper og de særlige karakteristika
ved ekspertinterviews
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne redegøre for sociale og faglige gruppers forskellige
teknologiske forståelsesrammer og for disses betydning for den
samlede effektivitet i udførelsen af en byggeopgave.
- Skal kunne planlægge, udføre og analysere fokusgruppe- og
ekspertinterviews med relevante aktører, og anvende
interviewbaserede informationer på en meningsfuld måde i
projektrapporten.
- Skal kunne anvende viden om byggeprocesser og/eller
byggepraksis til at identificere og analysere specifikke
teknologiske udfordringer i konkrete projekter.
- Skal kunne identificere interessenter.
- Skal kunne behandle empiriske projektdata.
- Skal kunne forklare produktionsmæssige og/eller
kvalitetsmæssige forhold samt omkostningsmæssige forhold i
ordreforløbet.
- Skal kunne fortolke sammenhængen imellem aktiviteter i
produktionen gennem konstruktion af helhedsmodeller og af
detailmodeller, der beskriver de nævnte forhold.
- Skal kunne analysere procesforløb og værdiskabelse.
- Skal kunne ræsonnere mellem projektet og organisationens
strukturelle, tekniske og ressourcemæssige opbygning.
- Skal kunne fortolke samspillet mellem de involverede parter i
et projekt, eller ordreproducerende virksomhedens forskellige
organisatoriske enheder.
- Skal kunne argumentere ved hjælp af præcis produktionsmæssig
terminologi.
- Skal kunne argumentere for virksomhedens relation til selve
byggeprocessen.
Kompetencer
- Skal kunne vurdere de foreslåede systemer og deres følsomhed
over for ændringer i f.eks. kundekrav, myndighedskrav,
kvalitetskrav m.v.
- Skal kunne opstilles proces- og produktmodeller. Modellerne
skal være operationelle, og kan være baseret på et deterministisk,
stokastisk eller heuristisk grundlag.
- Skal kunne vurdere betydningen for virksomheden eller projektet
af at ændre de nuværende forhold og indføre de foreslåede ændringer
skal eksempelvis vurderes ud fra økonomiske, organisatoriske,
sociale og tekniske konsekvenser
- Skal kunne vurdere vigtigheden af ændringer til rette tid med
hensyn til f.eks. økonomi, organisation, sociale og tekniske
konsekvenser og komme med forslag hertil.
- Skal kunne opstille og reflektere over konkrete
implementeringsplaner.
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport.
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemidentifikation
er
- Skal kunne anvende gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne analysere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemløsning
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Totaløkonomi og bæredygtige beslutningsprocesser |
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
| ECTS | 20 |
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |