Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået gennem projektmodulerne
Introduktion til teknisk rapportskrivning og Virkelighed og
modeller inden for byggeri og anlæg samt viden, der opnås gennem
kursusmodulerne Bæredygtighed og byggematerialer, Grundlæggende
statik og styrkelære samt Lineær Algebra eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have kendskab til og forstå begreber, modeller, teorier og
metoder inden for den for projektet relevante vinkel/faglighed, der
vil omfatte relevante emner, herunder bæredygtighed
- Skal have viden om grundlæggende byggetekniske aspekter
relevante for projektet og dets kontekst
- Skal have kendskab til forskellige metoder til
videnstilegnelse, og metoder til bearbejdning og analyse af en
problemstilling.
- Skal have viden om den videnskabelige metode og tilgang anvendt
i projektarbejdet samt mulige alternative
metoder/tilgange
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne definere projektarbejdets mål eller vision og
analysere forskellige løsningsforslag og kontekstuelle
problemstillinger og drage fagligt funderede konklusioner under
inddragelse af relevante sammenhænge og litteratur, herunder
bæredygtighed og livscyklusvurderinger
- Skal kunne anvende og analysere relevante begreber,
terminologi, modeller, teorier og metoder indenfor den for
projektet relevante vinkel/faglighed
- Skal kunne formidle og uddybe projektets arbejdsresultater på
en klart struktureret, sammenhængende og præcis måde, både
skriftligt, grafisk og mundtligt
- Skal kunne planlægge og styre et projektarbejde, og kunne
analysere projektgruppens organisering af projektarbejdet
- Skal kunne foretage systematisk valg af metoder til
videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og
problembearbejdning
- Skal kunne foretage en kritisk vurdering af den teoretiske
relevans af indhentet viden i forhold til projektarbejdet, samt
vurdere de valgte modeller, teoriers og/eller metoders
egnethed
- Skal kunne redegøre for de videnskabelige metoder og tilgange
anvendt i projektarbejdet samt deres fordele og ulemper – også set
i forhold til alternative metoder/tilgange, herunder
bæredygtighed
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport med fokus på videnskabelig formidling
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal kunne deltage i og håndtere forskellige former for
organisering af projektarbejdet i det videre studieforløb
- Skal på struktureret vis kunne tilegne sig teoretiske
færdigheder og ny viden i det videre studieforløb (individuelt og i
grupper)
- Skal kunne anvende de i projektet benyttede metoder/teorier i
forbindelse med analyse af en problemstilling af lignende faglig
karakter
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabelige tilgang til håndtering af projektets problemstilling
samt dennes fordele og ulemper
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal have viden om problemløsning
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse (brugerinddragelse)
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemformulering er
- Skal have viden om problemanalyse
- Skal have viden om problemløsning
- Skal kunne forstå og forklare hvad projektledelse er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema (hvor fokus er på at evaluere
forskellige løsninger anvendende modeller for virkeligheden) samt
et projektkatalog med projektforslag indenfor den relevante
vinkel/faglighed samt statik/stål.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende modeller og beregninger inden for byggeri og
anlæg |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |