Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor arkitektur-, urban design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1.- 4.
semester. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektmodulet har til formål at give den studerende en
indføring i urban design og bæredygtigt helhedsdesign af den
teknisk-æstetisk velfunderede bebyggelse i den tætte by. Der
arbejdes med at forstå og analysere infrastrukturelle, vejtekniske
og by-klimatekniske problemstillinger ud fra en urban
design-ingeniørfaglig kontekst, samt at kunne anvende og integrere
disse i den arkitektoniske formgivning og planlægningen af en
middelstor bebyggelsesplan. I formgivningsprocessen anvendes
relevante analoge og digitale værktøjer til at designe en
bebyggelsesplan med integreret fokus på eksempelvis vejteknik,
tæthedsgrader, lysforhold (sol, skygge, dagslys) og
komfortkriterier. PBL-pædagogisk er fokus på metoder til
planlægning og gennemførelse af et projekt med en kompleks,
tværfaglig problemstilling, projektledelse og inddragelse af
eksterne aktører.
Læringsmål
Viden
- Skal have kendskab til central litteratur og kilder, samt
teoretisk og teknisk viden om bygnings- og byrumstypologier, byens
rumlighed, bebyggelsestæthed, komposition og de afledte
konsekvenser.
 - Skal kunne forstå og reflektere over grundlæggende tekniske og
bæredygtige parametre i bybygning og deres formskabende
implikationer.
 - Skal kunne forstå og formidle et udvalg af kontekstanalyser som
baggrund for planlægning og udvikling af bebyggelsesplaner.
 - Skal have viden om grundlæggende metoder til analyse og
udarbejdelse af bebyggelsesplaner og viden om arkitektonisk form,
rum og rumforløb i en bybygnings-skala, herunder opnå viden om
relevante digitale simuleringsprogrammer til analyse, modellering
og kortlægning af det byggede miljø.
 
Færdigheder
- Skal kunne analysere og formgive teknisk velfunderede
bebyggelsesplaner og byrumsforløb, der anvender
byklimasimuleringer, vejteknik, dagslyskalkulationer og
tætheds-/arealberegning.
 - Skal kunne udvælge, sammensætte og begrunde valg af litteratur,
teori og metoder, samt demonstrere forståelse af skalaforhold,
tæthed, typologier, funktionelle og trafikale forhold.
 - Skal kunne udforme forslag til bebyggelse af høj urban
kvalitet, der integrerer teknisk-, funktionelt-, rumligt- og
æstetisk indhold.
 - Skal kunne fremstille, begrunde og formidle projektets
problemstillinger, formgivningsproces og løsningsforslag grafisk,
skriftligt og mundtligt efter fagområdets normer med inddragelse af
tegninger og modeller i relevante analoge/digitale
formater.
 
Kompetencer
- Skal kunne vurdere og reflektere over hvorledes tekniske
forhold som byklima, vejteknik og infrastruktur kan inddrages som
designparametre i en integreret formgivningsproces.
 - Skal kunne reflektere over og vurdere udvælgelsen og
sammensætningen af litteratur, kilder, teorier, metoder, værktøjer
og analyser anvendt i projektet.
 - Skal kunne varetage planlægning, gennemførelse og ledelse af et
projekt med en kompleks problemstilling, samt indgå i fagligt- og
tværfagligt samarbejde om udarbejdelsen af en teknisk-æstetisk
velbegrundet bebyggelsesplan.
 
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i
studieordningens § 17
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Formgivning af den tætte by: Integrationen af by-klimatekniske,
infrastrukturelle og vejtekniske krav | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt  | 
| ECTS | 20 | 
| Tilladte hjælpemidler | Se semesterbeskrivelse | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |