Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne analyse 1 og lineær
algebra med anvendelser. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- har viden om potensrækker med komplekse led, herunder
konvergensforhold og differentiabilitet
 - har viden om holomorfe funktioner
 - har viden om elementære funktioner af en kompleks variabel
 - har viden om potensrækkeudvikling af holomorfe funktioner
 - har viden om Cauchys sætning og Cauchys formel, og deres
anvendelser
 - har viden om meromorfe funktioner og Laurentrækker
 - har viden om residuesætningen og dens anvendelser
 - har viden om historiske aspekter af teorien for komplekse
funktioner
 
Færdigheder
- kan anvende resultaterne til bestemmelse af potensrækker og
Laurentrækker for komplekse funktioner, herunder til f.eks.
Z-transformen
 - kan anvende Cauchys formel og residuesætningen til beregning af
integraler
 - kan finde primær og sekundær litteratur om matematikkens
historie  
 
Kompetencer
- kan gøre rede for forskelle mellem reelt og komplekst
differentiable funktioner
 - kan vurdere præcise matematiske definitioner og udsagn samt
stringente beviser i en historisk kontekst
 - kan ræsonnere om anvendelighed af kompleks analyse til løsning
af problemer for reelle funktioner (videnskabsteoretisk
dimension)
 
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
 - Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. §17 i studieordningen.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Komplekse funktioner | 
| Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering 
Reeksamen: Skriftlig eller mundtlig | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |