Modulets indhold, forløb og pædagogik
Dette projektmodul har til formål at udvikle færdigheder til at
analysere interventioner i teknologisk praksis. Modulet er
forankret hos forskningsgruppen for Tekno-Antropologi &
Participation, Institut for Bæredygtighed og Planlægning.
Læringsmål
Viden
- forklare deltagerobservation som undersøgelsesstrategi og
beskriv projektets videnskabsteoretiske ståsted.
- udlede etnografisk analyse af interventioner og
innovationsprocesser.
Færdigheder
- identificere et teknoantropologisk problem vedrørende egen
eller andres intervention i teknologisk praksis.
- designe en etnografisk undersøgelse af et teknoantropologisk
problem og bearbejde datamaterialet i skriftlige, visuelle eller
audiotive analyseformater.
- identificere centrale parter, deltagere og interesser i
relation til interventionens problemfelt.
- reflektere over de institutionelle regler, normer, rutiner og
strukturer som påvirker menneskers praksis.
- undersøge samspillet mellem designede intentioner og faktiske
tilsigtede og utilsigtede konsekvenser.
Kompetencer
- reflektere over problematikker ifm. Inklusion og eksklusion af
bestemte aktører i projektet.
- vurdere hvorledes teknologiske elementer medierer eller
påvirker menneskers praksis og livsverden, og hvorledes menneskers
praksis påvirker teknologiens elementer.
- identificere hvilke indsigter og udviklingsmuligheder, som
åbner sig i relation til de konkrete interventioner.
- analysere etnografisk frembragt datamateriale og omsætte
indsigter til analyse i et format, der passer til det
teknoantropologiske problem og aktørerne i feltet.
- reflektere kritisk over hvordan de institutionelle rammer har
påvirket valg af metoder og undersøgelsesdesign.
- formidle socio-tekniske problematikker og etnografisk analyse
med relation til et relevant problem.
Undervisningsform
Projektmodul. Der henvises til studieordningens § 17 om
uddannelsens indhold og tilrettelæggelse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Etnografisk analyse af teknologisk intervention i
sundhedssektoren |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |