Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet 'Teknologisk
innovation' (projekt).
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Dette projektmodul har til formål at udvikle færdigheder til at
analysere interventioner i teknologisk praksis.
Læringsmål
Viden
- deltagerobservation som undersøgelsesstrategi
- etnografisk analyse af interventioner og
innovationsprocesser
Færdigheder
- identificere et teknoantropologisk problem vedrørende
egen eller andres intervention i teknologisk
praksis
- designe en etnografisk undersøgelse af egen eller
andres intervention og bearbejde datamaterialet i skriftlige,
visuelle eller audiotive analyseformater
- identificere centrale parter, deltagere og interesser i
relation til interventionens problemfelt
- undersøge teknologiske elementer, som har til formål at påvirke
menneskers praksis
- undersøge institutionelle regler, rutiner og strukturer som har
til formål at påvirke menneskers praksis
- undersøge samspillet mellem designede intentioner og faktiske
tilsigtede og utilsigtede konsekvenser
Kompetencer
- identificere hvilke indsigter og udviklingsmuligheder, som
åbner sig i relation til de konkrete interventioner
- analysere etnografisk frembragt datamateriale og omsætte
indsigter til analyse i et format, der passer til det
teknoantropologiske problem og aktørerne i feltet
- reflektere over mulige fremtidige interventioner i den
undersøgte teknologiske og organisatoriske kontekst
- formidle socio-tekniske problematikker og etnografisk analyse
med relation til et undersøgelsesfelt
Undervisningsform
Der henvises til studieordningens § 17 om uddannelsens indhold
og tilrettelæggelse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Etnografisk analyse af teknologisk intervention |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |