Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører projektmodulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- tværfaglige designprocesser
- anvendelse af teoretiske begreber i konkret projektarbejde
- forskellige designrelevante visualiseringsteknikker
- hvordan visualiseringer som repræsentationer kan fungere i en
vidensdelings praksis
- brug af socio-tekniske arbejdsblade
Færdigheder
- indsamle og vurdere empiri i forbindelse med feltstudier
- vurdere den kommunikation der kan etableres med specifikke
visualiseringsmetoder
- skitsere et udvalg af koncepter baseret på socio-materiel
analyse
- konstruere enkle mock-ups og skalamodeller af udvalgte
koncepter/løsninger
- indsamle, opsøge, behandle og vurdere viden genereret gennem
desk research og feltarbejde
- forstå at en problemanalyse er guidet af empiri og praksis
- lære om gruppenormer gennem en faciliteret proces, herunder
interaktion internt i gruppen, at kunne videndele, at kunne give
feedback, at kunne håndtere konfliktløsning samt at kunne skrive en
rapport
Kompetencer
- gennemføre teambaseret projektarbejde
- udvælge metoder til at analysere produkter og teknologier i
deres brugskontekst og som samfundsmæssig praksis
- identificere og undersøge grundlæggende problematikker
vedrørende koncepternes mekaniske og materialemæssige
egenskaber
- planlægge og gennemføre en aktørorienteret designproces
- bruge repræsentationsteknikker ved opsætning af milepæle i et
projektforløb
- udvælge og anvende grundlæggende visuelle
kommunikationsteknikker med manuelle og digitale værktøjer
- konstruere enkle mock-ups og skalamodeller af udvalgte
koncepter
- tilrettelægge en samlet læreproces over et
projektforløb
Undervisningsform
Undervisningen i dette projektmodul foregår som vekselvirkning
mellem korte instruktioner, visualiseringsøvelser og
projektarbejde.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Designprocesser og visualisering |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |