Udvidet modul for håndtering af patienter med nakke og rygsmerter

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Har viden på ekspertniveau omkring de faktorer, som kan bidrage til columna-relaterede smerter herunder biologiske og psykosociale faktorer
  • Har ekspertviden om kliniske undersøgelsesteknikker, som er relevante til patienter med akutte og kroniske columna-relaterede smerter og funktionsbegrænsninger (herunder specifikke tilstande som piskesmæld, svimmelhed, radikulære smerter og bækkensmerter)

Færdigheder

  • Kan udvælge relevante undersøgelses- og behandlingsmetoder baseret på en vurdering af de biologiske og psykosociale faktorer, der gør sig gældende for den enkelte patient med komplekse columna-relaterede smerter

Kompetencer

  • Kan på ekspertniveau diagnosticere og differentieldiagnosticere kliniske columna-relaterede problemstillinger ved hjælp af subjektive og objektive undersøgelsesmetoder

Undervisningsform

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • workshops
  • journal clubs
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)

Eksamen

Prøver

Prøvens navnUdvidet modul for håndtering af patienter med nakke og rygsmerter
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Fakta om modulet

Engelsk titelLow Back- and Neck Pain Related Disorders
ModulkodeSTIFYS21K3_5
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.san. i muskuloskeletal fysioterapi
StudienævnStudienævn for Sundhed og Teknologi
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet