Samtaleanalysen er en sociologisk analysemetode, som tager sit afsæt i bl.a. etnometodologi og Goffman’s mikrosociologi. Samtaleanalysen har vist sig at være et stærkt redskab til at beskrive og analysere interaktion i socialt arbejde samt en øjenåbner i refleksionssammenhænge i faglig praksis.
Dette indebærer en grundig indføring i
Hertil opøvelse af kompetencer til
Vi arbejder problembaseret og prioriterer dialog og konkret erfaring med metoden. Vi forventer derfor, at alle deltagere bidrager aktivt til både undervisning og selvstændigt arbejde imellem undervisningen. Du skal eksempelvis forvente at lydoptage og analysere samtaler fra din egen faglige kontekst som del af forløbet.
Der vil være ca. 100 siders læsning før hver undervisningsgang, og litteraturen vil være på både dansk og engelsk.
Mål
Faget klæder de studerende på til efter uddannelsen at anvende
samtaleanalysen i analyser af interaktion i socialt arbejde, samt i
refleksion over og udvikling af eget faglige arbejde.
- Har viden om sociologisk samtaleanalyse og anvendelse heraf til at belyse praksis i socialt arbejde, baseret på højeste internationale forskning på området.
- Har viden om begrænsninger og potentialer i forskellige former for interaktion.
- Kan identificere videnskabelige problemstillinger og kan på et videnskabeligt grundlag reflektere over samtaleanalysens analytiske styrker og svagheder i relation til en given problemstilling.
- Kan vurdere og udvælge relevante fremgangsmåder til at foretage samtaleanalyse af interaktion på det sociale område.
- Kan anvende samtaleanalysen til analyse af et givent datamateriale.
- Kan formidle og diskutere problemstillinger og fremgangsmåder relateret til samtaleanalysen overfor specialister og fagpersoner på feltet.
- Kan selvstændigt igangsætte og gennemføre samtaleanalyse på det sociale område og påtage sig et professionelt ansvar for at sikre kvalitet i processen.
- Kan omsætte samtaleanalytiske fund og teori i refleksion over egen og andres faglige praksis.
- Kan selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling og inspirere andre til en mere reflekteret og kritisk faglig praksis.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger med fysisk fremmøde i København, herunder datasessioner. Der vil være ca. 100 siders læsning før hver undervisningsgang. Herudover forventer vi, at deltagerne arbejder selvstændigt med metoden imellem undervisningsgange. Underviserne stiller digitalt video-materiale til rådighed, som kan understøtte læsning og selvstændigt arbejde.
Prøvens navn | Samtaleanalyse i socialt arbejde |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig pba. digitalt formidlingsprodukt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Conversation Analysis in Social Work |
Modulkode | SMSAMTALE1 |
Modultype | Projekt |
Kategori | Særskilt modul |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Master i udsatte børn og unge, faglig ledelse |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Udsatte Børn og Unge (MBU) |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |