Samtaleanalyse i socialt arbejde

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Samtaleanalysen er en sociologisk analysemetode, som tager sit afsæt i bl.a. etnometodologi og Goffman’s mikrosociologi. Samtaleanalysen har vist sig at være et stærkt redskab til at beskrive og analysere interaktion i socialt arbejde samt en øjenåbner i refleksionssammenhænge i faglig praksis.

Dette indebærer en grundig indføring i

  • Det teoretiske grundlag for samtaleanalyse, herunder forskellige grene samt styrker og begrænsninger her indenfor.
  • Samtaleanalysens metode og fremgangsmåde, herunder metodiske principper, etiske dilemmaer i analytisk arbejde omkring udsatte grupper.
  • Samtaleanalysen som redskab til refleksion og faglig udvikling, herunder viden om refleksion i kollegiale sammenhænge.

Hertil opøvelse af kompetencer til

  • at gennemføre samtaleanalyse af interaktioner på det sociale område
  • at anvende samtaleanalytiske fund til kollegial refleksion i og over lokal praksis.

Vi arbejder problembaseret og prioriterer dialog og konkret erfaring med metoden. Vi forventer derfor, at alle deltagere bidrager aktivt til både undervisning og selvstændigt arbejde imellem undervisningen. Du skal eksempelvis forvente at lydoptage og analysere samtaler fra din egen faglige kontekst som del af forløbet.

Der vil være ca. 100 siders læsning før hver undervisningsgang, og litteraturen vil være på både dansk og engelsk.

Mål
Faget klæder de studerende på til efter uddannelsen at anvende samtaleanalysen i analyser af interaktion i socialt arbejde, samt i refleksion over og udvikling af eget faglige arbejde.

Læringsmål

Viden

- Har viden om sociologisk samtaleanalyse og anvendelse heraf til at belyse praksis i socialt arbejde, baseret på højeste internationale forskning på området.

- Har viden om begrænsninger og potentialer i forskellige former for interaktion. 

- Kan identificere videnskabelige problemstillinger og kan på et videnskabeligt grundlag reflektere over samtaleanalysens analytiske styrker og svagheder i relation til en given problemstilling.

Færdigheder

- Kan vurdere og udvælge relevante fremgangsmåder til at foretage samtaleanalyse af interaktion på det sociale område.

- Kan anvende samtaleanalysen til analyse af et givent datamateriale.

- Kan formidle og diskutere problemstillinger og fremgangsmåder relateret til samtaleanalysen overfor specialister og fagpersoner på feltet.

Kompetencer

- Kan selvstændigt igangsætte og gennemføre samtaleanalyse på det sociale område og påtage sig et professionelt ansvar for at sikre kvalitet i processen.

- Kan omsætte samtaleanalytiske fund og teori i refleksion over egen og andres faglige praksis.

- Kan selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling og inspirere andre til en mere reflekteret og kritisk faglig praksis.

Undervisningsform

Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger med fysisk fremmøde i København, herunder datasessioner. Der vil være ca. 100 siders læsning før hver undervisningsgang. Herudover forventer vi, at deltagerne arbejder selvstændigt med metoden imellem undervisningsgange. Underviserne stiller digitalt video-materiale til rådighed, som kan understøtte læsning og selvstændigt arbejde.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnSamtaleanalyse i socialt arbejde
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Mundtlig pba. digitalt formidlingsprodukt
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelConversation Analysis in Social Work
ModulkodeSMSAMTALE1
ModultypeProjekt
KategoriSærskilt modul
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerMaster i udsatte børn og unge, faglig ledelse
StudienævnStudienævn for Masteruddannelsen i Udsatte Børn og Unge (MBU)
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet