De seneste årtiers reformbølger medvirker til øget fokus på ledelse og ledere i uddannelsesinstitutioner, og forventningerne til hvad uddannelsesledelse kan udvirke er skyhøje. Dette skyldes ikke mindst at det politiske niveau forventer, at uddannelsesinstitutioner bidrager til positive løsninger af en lang række samfundsmæssige problemstillinger – eksempelvis ulighed, integration og social sammenhængskraft.
Udover at løse komplekse samfundsproblemer forventer det politiske niveau samtidig at det faglige output i institutionerne er højt og kontinuerligt i positiv udvikling - ikke mindst via accountability-strukturer og styrings-teknologier. Samtidig er uddannelse et felt, hvor en lang række interessenter – såsom staten, kommuner, skoleledere, lærere, pædagoger, forældre, erhvervsorganisationer og andre interesseorganisationer – har forskellige interesser og fremmer forskellige agendaer. Endelig er uddannelsesorganisationer også ofte involveret i forskellige projekter og partnerskaber, som kan have forskellige målsætninger, pædagogiske tiltag og teknologier indbygget.
Disse forhold bevirker at ledelse af uddannelsesinstitutioner finder sted i et komplekst krydsfelt. Det kalder på betydelige ledelsesmæssige kompetencer og redskaber at kunne agere i sådan en kontekst. Fra et skolelederperspektiv vil det derfor være relevant at spørge: hvordan oversætter jeg som leder de politiske initiativer ind i min egen organisation? Hvad betyder det for min egen ledelse? Hvad betyder det for arbejdet med underviserne/lærerne? Hvad betyder det for måden vi tænker skole på? Det er formålet med dette modul at bibringe studerende netop sådanne kompetencer og redskaber.
Den studerende skal igennem modulet opnå viden om
Den studerende skal opnå færdigheder i
Den studerende skal opnå kompetencer i
Seminarer med øvelser.
5 ECTS-point svarende til ca. 140 arbejdstimer.
Prøvens navn | Ledelse af uddannelsesinstitutioner |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig
opgave på maksimalt 10 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i
modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter
til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af
det skriftlige produkt og den mundlige prøve. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Management of Education Organisations |
Modulkode | SMG140091UDD |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | To timer pr. skriftligt oplæg inkl. eksamination. |
Uddannelsesejer | Master i offentlig ledelse |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG) |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Info følger