Modulet omhandler teori og forståelsesramme af empiriske metoder i den aktuelle medieforskning. Der arbejdes med empiriske tilgange til medieforskningen af både kvalitativ og kvantitativ art som fx interview- og observationsteknik, kvantitativ indholdsanalyse samt selektion og analyse af cases. Der skabes endvidere forståelse for medievidenskabelige metoder i forhold til online og digitale målgrupper og mediebrug
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at mestre empiriske tilgange til medievidenskabelige undersøgelsesmetoder
at kunne vurdere og vælge blandt medievidenskabelige teorier, metoder, redskaber
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at styre medievidenskabelige undersøgelser, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller
selvstændigt at kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig et professionelt ansvar inden for det medievidenskabelige område
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Medievidenskabelige undersøgelsesmetoder |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 10 sider og maximum
15 sider pr. studerende (dog maximum 20 sider ved individuel
studerende).
Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Media Research Methods |
Modulkode | SIMED20241 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA Sidefag 1. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i kommunikation |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |