Byernes planlægning og forvaltning

2024/2025

Anbefalede faglige forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden opnået på uddannelsens 1. og 2. semester

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

Læringsmål

Viden

  • skal have viden om byudviklingens rammebetingelser og udfordringer

  • skal have kendskab til relevante teorier og metoder inden for planlægning og byplanlægning

  • skal have viden om og forståelse for den spatiale planlægnings rammer, organisering, funktion og virkemidler på nationalt, regionalt og især kommunalt og lokalt niveau

  • skal have viden om planlægning, regulering og forvaltning af arealer i byudvikling, både gennem lovbundne/formelle og ikke-lovbundne/uformelle planer og virkemidler samt gennem samspillet mellem disse

  • skal kunne forstå og reflektere over sammenhænge mellem byudvikling, planlægning og bæredygtighed (økonomisk, socialt/kulturelt, miljømæssigt)

  • skal kunne forstå den spatiale planlægning som både en politisk og strategisk proces og en teknisk og administrativ proces

Færdigheder

  • skal kunne identificere en byudviklingsproblemstilling, som viderebearbejdes til en konkret planlægningsmæssig problemstilling på kommunalt og lokalt niveau

  • skal kunne analysere fysiske, funktionelle, økonomiske, sociokulturelle og/eller miljømæssige forhold med relevans for problemstillingen

  • skal kunne afdække de interesser og aktører, der knytter sig til problemstillingen, samt kunne anvise en fremgangsmåde for inddragelse af nøgleaktører og borgere

  • skal kunne analysere og vurdere forskellige planinstrumenters muligheder og begrænsninger ift. den valgte problemstilling, herunder med særlig hensyntagen til konsekvenser for sammenhænge, arealanvendelse og bæredygtighed

  • skal kunne anvende relevante informationsteknologiske værktøjer og planlægningsrelaterede datasamlinger i projektets analyser og i formidling af projektarbejdets resultater, herunder visualisering af planlægningsarbejdet

  • skal kunne udvikle konkrete forslag til reviderede, nye eller supplerende strategier og planer, på relevant niveau(er), til løsning af problemstillingen. Der skal i den forbindelse udarbejdes to produkter – en arealorienteret udviklingsplan på by- eller bydelsniveau samt en lokalplan inkl. kortbilag og bebyggelsesreguleringer bestemmelser mv.

Kompetencer

  • skal kunne strukturere og håndtere den komplekse sammensætning af konkrete byudviklings- og planlægningsproblemstillinger i studie- og projektarbejdet

  • skal kunne kombinere og sammensætte anvendelsen af relevante teorier, metoder og analyser, så disse danner en syntese frem mod udarbejdelsen af konkrete strategier og planer

  • skal selvstændigt kunne indgå i tværfaglige planlægningsopgaver og – samarbejde på byniveau

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning

Eksamen

Prøver

Prøvens navnByernes planlægning og forvaltning
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelUrban Planning and Land Management
ModulkodePLLANB20301
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspekt��ruddannelsen
InstitutInstitut for Bæredygtighed og Planlægning
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design