Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for globale strømme og rum, herunder de
grundlæggende drivkræfter og tendenser på tværs af forskellige
skalaer.
- Skal kunne identificere og analysere mønstre i strømme og rum
på lokale, nationale og internationale skalaer.
- Skal kunne redegøre for forskelle og mønstre i
globaliseringstendenser og –mønstre og komplekse samspil mellem
strømme og rum.
- Skal kunne reflektere over teorier og begreber om globalisering
og forskellige tilgange til at forstå og analysere globalisering,
samt deres videnskabsteoretiske og metodiske forankring.
- Skal kunne reflektere over styrker og svagheder ved forskellige
teorier om globalisering.
Færdigheder
- Skal kunne analysere globalisering, dens forudsætninger og
konsekvenser, som et historisk, socialt, økonomisk og politisk
fænomen.
- Skal kunne anvende globaliseringsteori i en dansk såvel som
international sammenhæng.
- Skal kritisk kunne reflektere over aktuelle tendenser indenfor
globalisering på forskellige skalaer.
- Skal kunne arbejde med komplekse problemstillinger i samspillet
mellem lokalitet og globalisering.
Kompetencer
- Kan formidle viden om globaliseringens grundlæggende dynamikker
og udviklingstendenser til såvel fagfolk som ikke-fagfolk.
- Kan kritisk anvende tværdisciplinær viden fra forskellige
felter til at forstå og analysere globalisering.
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger, øvelser & workshops.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Globaliseringens geografi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |