Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i kurserne Matematik og
naturvidenskab på BEM1 samt Geografisk informationsvidenskab &
teknologi på BEM2.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Grundlæggende viden om termiske og elektriske energibegreber og
energiteknologier
- Grundlæggende viden om energibehov inden for forskellige
sektorer
- Grundlæggende forståelse for energisystemets virkemåde og
synergi mellem forskellige sektorer.
- Grundlæggende forståelse for kriterier til vurdering og
sammenligning af energisystemer
- Grundlæggende forståelse for hvordan energiteknologier kan
fremme eller hæmme overgangen til vedvarende energi
- Grundlæggende viden om hvordan digitale geografiske
informationssystemer kan anvendes til at kortlægge og analysere
vedvarende energiressourcer og energibehov
- Grundlæggende forståelse for samspillet mellem forskellige
energiteknologier og -systemer samt samfund og miljø
Færdigheder
- Kan anvende energisystemanalysens basale fagtermer
- Kan foretage en kvantitativ energisystemanalyse vha. et
digitalt energisystemanalyseværktøj, som f.eks. EnergyPLAN
- Kan vurdere miljøkonsekvenser fra anvendelse af forskellige
energiressourcer og -teknologier med fokus på emissioner og
klimapåvirkning
Kompetencer
- Evne til selvstændigt og kritisk at analysere og vurdere
energisystemer samt kritisk reflektere over
analyseresultater
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og
selvstudie e.lign.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Energisystemanalyse |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |