Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal have kendskab til byens komplekse rolle i
samfundsudviklingen, herunder aktuelle drivkræfter, udfordringer og
normer inden for byudvikling.
- Skal kunne reflektere over byplanlægningens rolle i
samfundsudviklingen.
- Skal have forståelse for byudvikling og -planlægning som
politisk interessefelt, herunder introduktion til planteori og
grundlæggende teori om forskellige styreformer og
plankulturer.
- Skal kunne redegøre for byplanlægningens rolle og indlejring i
plansystemet, set ift. plansystemets komponenter og de plantyper,
der udarbejdes jf. Planloven.
- Skal kunne redegøre for og forstå bypolitik og planlægning ift.
relevante skalaer (fra internationalt til lokalt niveau) og
forskellige plantyper (formelle som uformelle).
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne analysere og vurdere byplanlægningens muligheder og
begrænsninger i forhold til at styre byudviklingen på tværs af
skalaer.
- Skal kunne analysere og vurdere forskellige plantypers
(formelle såvel som uformelle) rolle i forhold til konkrete
byudviklingsudfordringer, herunder samspil og koordinering mellem
forskellige plantyper
- Skal kunne udpege konkrete strategiske initiativer og plantyper
til at understøtte en bestemt bypolitik.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Kan håndtere relevante plantyper til at imødegå komplekse
byudviklingsog planlægningsmæssige udfordringer.
- Kan selvstændigt indgå i det komplekse samspil mellem
forskellige fagfelter i bypolitik og planlægning.
- Kan identificere og strukturere behovet for viden og egen
læring i forbindelse med byudvikling og planlægning af
byer.
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier
e.lign.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bypolitik og planlægning |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |