Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Grundlæggende viden om nationaløkonomiske teorier, herunder
neoklassisk økonomi, miljøøkonomi og om nationalproduktbegrebet og
inddragelse af økonomiens indvirkning på naturgrundlaget.
- Grundlæggende viden om konkret institutionel økonomi og
herunder f.eks. om samspillet mellem teknologisk udvikling og
konkret lovgivning og skattepolitik.
- Grundlæggende viden om samspillet mellem samfundsøkonomi,
virksomhedsøkonomi og regional udvikling.
- Grundlæggende viden om forskellige projektevalueringsmetoder.
Herunder cost-benefit metoden versus innovativ strategisk
projektvurdering.
- Grundlæggende rentesregning og nuværdiberegning.
- Grundlæggende viden om eksterne sociale- og miljøomkostningers
inddragelse i projektvurdering.
- Grundlæggende viden om kommunaløkonomi.
- Grundlæggende viden om samspillet mellem international og
national økonomisk regulering.
Herudover gælder følgende:
- Grundlæggende viden om samspil mellem økonomi og ulige
udvikling på forskellige skalaer
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Kan foretage virksomheds- og samfundsøkonomiske
projektvurderinger.
- Kan deltage i en konkret diskussion af afgrænsningerne i
anvendte nationaløkonomiske modeller, og betydningen af disse
afgrænsninger for projektevalueringer.
- Kan foretage en simpel projektevaluering med inddragelse af
miljø og samfundsmæssige virkninger i vurderingen.
- Kan foretage en vurdering af et projekts samspil med lokal og
regional udvikling samt kommunernes økonomi.
- Kan foretage en diskussion af konkrete institutionelle
betingelsers indflydelse på udvikling i det åbne land versus
udvikling i bycentrene.
- Kan analysere hvordan offentlig regulering kan fremme eller
hæmme implementeringen af et givent projekt i en
projektevalueringsproces.
Herudover gælder følgende:
- Har opnået grundlæggende færdigheder i relation til vurdering
af lokale udviklingsprojekter og investeringer.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Evne til selvstændigt og kritisk at analysere og vurdere
samfundsøkonomiske modeller og disses samspil med konkrete
projektevalueringer.
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudie
e.lign.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Samfundsøkonomi og projektevaluering – med sigte på
udviklingsforhold mv. |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |