Trivsel og pædagogisk psykologi

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

Se §17

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Dette modul introducerer til relevante teorier indenfor den pædagogiske psykologi, der klæder den studerende på til at forstå komplekse lærings-, udviklings- og tilblivelsesprocesser, og hvorledes disse knytter sig til forskellige trivselsforståelser i pædagogiske kontekster. Derudover giver kurset den studerende redskaber til at foretage en afgrænset empirisk undersøgelse i egen praksis.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:   

  • afgrænsede udviklingspsykologiske teorier, læringsteorier og forståelser af forandringsprocesser 

  • forskellige aktuelle teorier om trivsel og velfærdspsykologi hos børn og unge i relevante pædagogiske kontekster 

  • relevante metoder til undersøgelser af problemstillinger der knytter sig til trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til: 

  • at kunne vurdere og vælge mellem de centrale og aktuelle teorier om trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster 

  • at kunne anvende relevante metoder og redskaber til undersøgelse af problemstillinger der knytter sig til trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster 

  • at kunne formidle den forskningsbaserede viden om trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster på reflekteret og diskuterende vis 

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:   

  • selvstændigt at kunne identificere problemstillinger som er relevante for trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster  

  • at kunne gennemføre en undersøgelse af en indenfor kurset relevant problemstilling 

  • at skabe et overblik over egne faglige kvalifikationer i forhold til problemfelter inden for disciplinen med henblik på videre faglig kvalificering   

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer og vejledning.   

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 10 ECTS = ca. 270 timer.  

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTrivsel og pædagogisk psykologi
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Projektet kan skrives i gruppe eller individuelt. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den skriftlige og mundtlige præstation. 

Pensumramme: 500 siders bundet pensum, og 500 siders vejledergodkendt pensum.

Sidetal:

- 12-15 normalsider ved individuelt udarbejdet projektrapporter
- 8-10 normalsider pr. studerende ved projekter udarbejdet i grupper

Normeret prøvetid: Ved gruppeprøver: 20 minutter pr. studerende samt 10 minutter til votering og karaktergivning pr. gruppe, dog højst 2 timer pr. gruppe. For individuelle eksaminer er prøvetiden 30 minutter inklusive votering og karaktergivning. Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 5 minutter pr. studerende.
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelWellbeing and educational psychology
ModulkodeMTPVM20241
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
2. semester
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerMaster i ikt og læring
StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet